REWE bevordert uitbreiding van de biologische landbouw in Duitsland

Duitse retailer REWE ondersteunt boeren die overstappen van conventionele naar biologische landbouw of die hun biologische landbouwareaal uit willen breiden. Boeren kunnen deelnemen aan het NABU-project 'Gemeinsam Boden gut machen', dat gesponsord wordt door REWE.

Binnenkort kunnen ook klanten voor het eerst aan dit initiatief bijdragen: voor elke verpakking van REWE biologische aardappelen en REWE biologische wortelen die tussen 6 en 18 september in een van de 3.700 REWE-filialen in het hele land wordt verkocht, wordt 20 cent aan het project gedoneerd. Maar ook de rest van het jaar helpt REWE als handelspartner boeren die bereid zijn over te stappen, bijvoorbeeld als partner van de bio-vereniging Naturland en door middel van verkoopgaranties voor producten tijdens de tweejarige overstapfase.

Ambitieuze doelen
Duitsland en de EU willen de uitbreiding van de biologische landbouw duidelijk vooruithelpen. De doelen zijn ambitieus: de EU wil dat tegen 2030 minstens 25 procent van het agrarische oppervlak in de EU voor biologische landbouw wordt gebruikt, de Bondsregering 20 procent. In totaal telen momenteel 35.413 bio-bedrijven op circa 1,7 miljoen hectare biologisch*. Dat is 10,2 procent van het totale landbouwareaal. Het biologisch landbouwareaal groeit weliswaar sinds jaren continu, voor het laatst met zo'n 4,7 procent in 2020. Maar bij een gelijkblijvende bedrijfsstructuur zouden echter duidelijk meer dan 30.000 extra bedrijven over moeten stappen op biologische teelt om alleen al het doel van 20 procent biologisch landbouwareaal te bereiken. Het biologisch landbouwareaal zou zich meer dan moeten verdubbelen.

Sinds dit jaar is REWE partner van 'Gemeinsam Boden gut machen'. Met het subsidieproject dragen NABU, telers, REWE en andere ondersteunende bedrijven bij aan de verbetering van de grond, de wateren en de bescherming van biodiversiteit. Jaarlijks kunnen boeren uit Duitsland, die geïnteresseerd zijn in een overstap naar biologische landbouw of die hun biologische landbouwareaal willen vergroten, zich opgeven om in aanmerking te komen voor een aanmoedigingspremie van het project. Door het toetreden van REWE als sponsor kunnen nu nog meer jonge bio-bedrijven ondersteund worden.

REWE duurzaamheids- en assortimentsstrategie
"Bio-producten zijn een belangrijk aspect van de REWE duurzaamheids- en assortimentsstrategie", zegt Daniel Kniel, productmanager bij REWE. "Als de op één na grootste foodretailer in Duitsland hechten wij er al dertig jaar grote waarde aan om onze klanten een breed en uitgebreid assortiment aan duurzame, biologisch geteelde producten aan te bieden en zo het ecologisch bewustzijn van de consumenten te versterken. Een andere belangrijke reden is het feit dat ondanks de hoge vraag naar biologische levensmiddelen deze momenteel niet toereikend in Duitsland geteeld kunnen worden om de vraag te dekken. Daarom ondersteunen we graag landbouwbedrijven die bereid zijn over te stappen en stimuleren we bedrijven om de overstap te maken."

*alle cijfers afkomstig van Statista.

Voor meer informatie:
www.rewe-group.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven