Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Australië: Biologische afzetboom stimuleert behoefte aan verplichte etikettering- en certificeringwet

De biologische sector in Australië, die goed is voor € 2,1 mld, blijft strijden voor verplichte waarheidsgetrouwe etiketteringswetten die het woord "biologisch" verbieden op niet-gecertificeerde producten. Deskundigen uit de sector hopen volgend jaar in het federale parlement uiteindelijk een overwinning te boeken. Zo'n 56% van de Australische shoppers heeft beweerd dat ze vorig jaar bewust biologische producten hebben gekocht, dus voor de sector is de druk opgevoerd om Canberra zover te krijgen dat het regelgevend toezicht op wat gecertificeerd en gepromoot wordt als gewasbeschermingsmiddelenvrij, wordt verscherpt.

Federale wetgeving zou binnenlandse voedingsmiddelen verplichten een minimumnorm voor biologische erkenning aan te geven, waardoor de regels op één lijn zouden komen met de reeds lang bestaande voorschriften voor de export van biologische producten. Uit recent onderzoek is gebleken dat bijna een derde van de consumenten die in 2020 biologische producten kochten van mening is dat zij in het verleden zijn misleid door etiketten op artikelen die niet legitiem waren. Ook bleek uit onderzoek van de brancheorganisatie Australian Organic Limited dat een gebrek aan vertrouwen in etiketten die de biologische status claimen een echte belemmering was voor 30% van het winkelend publiek dat vaak op zoek was naar biologische producten.

Details van een herziening van de regering op het gebied van biologische marketing en regelgeving omtrent standaarden zijn nog steeds in behandeling. Niki Ford van Australian Organic verklaarde dat de sector hoopt dat de inadequate etiketteringsregels "snel worden opgelost".

Bron: northqueenslandregister.com.au 
Foto: Dreamstime.com

Publicatiedatum: