"Aanvaardbare vleesprijs door de eieren iets duurder te maken"

Perspectief voor broederhanenvlees dankzij ketensamenwerking

Tholen - Achter elk ei dat bij Udea verkocht wordt, zit een legkip. En uit een ei komt net zo vaak een haan als een kip. Een bijzondere samenwerking maakt het mogelijk om de broertjes van de legkippen te laten leven en dit vlees in verschillende vleesproducten te verwerken. "Dit is een werkelijk unieke ketensamenwerking tussen Sander Verbeek van broederij De Grote Kamp, verwerker/worstmaker Deli Harmony, groothandel Udea, de winkels en consumenten", vertelt bio-slager Henk van Oers.

Hij heeft het over het verhaal achter de nieuwe St.Hendrick-producten die voorzien worden van het broederhaanlogo. De consument betaalt iets meer voor de bio-eieren en maakt het hiermee voor pluimveehouder Wim Vredevoogd mogelijk om ook de broertjes van de legkippen groot te brengen op de boerderij (gedurende 14/15 weken). Vervolgens verwerkt de slager het vlees in diverse vleesproducten.

Wim Vredevoogd en Henk van Oers

Rendabel dankzij duurdere eieren
Dit is het resultaat van een jarenlange zoektocht naar een oplossing voor de eendagshanen. Hoe maak je het rendabel om deze groot te brengen op de boerderij en het vlees te laten verwerken tot mooie producten voor in de winkel? "Zo dus. We hebben bekeken wie wat nodig heeft om het te kunnen realiseren. Van de broederhaantjes komt in verhouding relatief weinig vlees, dit zou neerkomen op een te hoge prijs. Door de eieren iets duurder te maken en de consument hier duidelijk over te informeren, komen we tot een aanvaardbare vleesprijs."

Gesloten keten
Henk is enorm blij met het eindresultaat. "Ik krijg hier heel veel energie van. Iedereen reageert enthousiast op het verhaal." En wat het nog mooier maakt is dat Wim en Henk elkaar al 40 jaar kennen (Henk zit dit jaar 40 jaar in het vak). De situatie van de eendagshanen was al heel lang een doorn in het oog van de mannen. "Het is zo mooi dat we samen tot een oplossing zijn gekomen. Hier zijn we groothandel Udea ook erg dankbaar voor. We hebben jarenlang gezocht naar een oplossing voor dit grote probleem, maar het kwam nooit van de grond. We zijn dan ook enorm trots op het resultaat. Hiermee is de cirkel rond en hebben we echt een gesloten keten. Hieruit blijkt maar weer dat de innovatie echt vanuit de bio-branche komt."

De eerste (lang houdbare) producten
De volgende producten komen allereerst voorzien van het broederhaanlogo in de winkel te liggen: kiprookworst, kip barbecue braadworst en kip grillworst. "Hierin zit 100% vlees van de broederhaantjes verwerkt. Dit vlees is perfect als basis voor dit soort producten. Het vlees is heel donker van kleur, vergelijkbaar met wild. We kunnen nog veel meer producten bedenken en daar gaan we dan ook zeker mee aan de slag."

De producten zijn overigens 5 weken houdbaar. "We hebben iets moois toegevoerd. De producten zijn niet alleen voorgegaard, maar door ze in de eindverpakking nog te pasteuriseren, realiseren we een hele lange THT van 5 weken. Dat is prettig voor de winkelier, omdat dit zorgt voor minimale voedselverspilling." (Zie de pasteurisatiekast op de foto rechts). 

Voor meer informatie:
Henk van Oers
Deli Harmony
De Hootkamp 6
5321 JT Hedel
+31 (0) 73 599 5683
h.v.oers@deliharmony.nl 
www.deliharmony.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven