Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
En roept stedeling op om zorg te dragen voor ons landschap

Melkboer deelt stukken veen uit

Deze week rijden de melkboeren van MOMA in hun oude Renault de Amsterdamse straten door om stukken veen uit de omgeving uit te delen. Al rijdende door de stad schalt de oproep om zorg te dragen voor het landschap uit de megafoon op het dak. Deze zorg heeft het landschap meer dan nodig; het huidige voedselsysteem maakt ons landschap ziek en verrekent milieuschade niet door in de prijs. Volgens deze melkboeren moet en kan het anders.

Samen met 25 pioniers, boeren en stedelingen, heeft MOre Than Milk Amsterdam (MOMA) het afgelopen jaar een alternatieve voedselketen ontwikkeld, het ‘Grond Verbond’. Een voedselketen waar landschapsherstel inherent onderdeel van is en de consument de mogelijkheid krijgt verantwoordelijkheid te nemen in - en mee te praten over - het behoud en herstel van de basis van onze samenleving: het landschap.

Lampje branden
"Je denkt er gewoon niet over na, dat we het zo ziek maken. Maar nu je dit stukje veen hier zo ziet, en het op zo’n creatieve manier wordt aangereikt, gaan er zeker lampjes branden en ga ik thuis meer informatie op zoeken voor een idee!" aldus een consument. 

Volgens melkboer Marten Verdenius hebben consumenten onvoldoende inzicht in de impact van een bepaalde aankoop, laat staan de mogelijkheid om actief vorm te geven aan die impact. "Het is mijn euro die ik uitgeef toch? Dan wil ik ook bepalen wat voor impact die euro teweeg brengt". Daarom kunnen vanaf nu alle inwoners van Amsterdam e.o. hun landschapsherstel idee indienen via MOMA’s website. Consumenten kunnen vervolgens met elke aankoop bij de melkboer een stem uitbrengen op deze voorstellen. Het herstelproject met de meeste stemmen wordt vervolgens uitgevoerd in het landschap van de eerste deelnemende boerderij van het Grond Verbond: biologisch boerderij de Groene Griffioen te Weesp.

Burgers kunnen hun idee aandragen via de website van MOMA.

Publicatiedatum: