Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BÖLN: consumenten die intensief bio-producten kopen genereren 50 procent van de omzet

Kwaliteitsbewuste consumenten als bio-klanten zien te winnen

Een BÖLN-onderzoek van de universiteit Kassel laat zien dat de meeste consumenten slechts beperkt bio-levensmiddelen kopen. Om in de conventionele levensmiddelenhandel succesvol meer bio-producten te verkopen raden de onderzoekers aan om vooral in omzetsterke productgroepen, zoals diepvriesvoeding en zoetwaren, ook producten van bio-kwaliteit aan te bieden en de voordelen van bio-producten expliciet te promoten.

De onderzoekers hebben de inkopen van circa 8.400 representatieve huishoudens uit het huishoudpanel van de 'Gesellschaft für Konsumforschung' (GfK) geanalyseerd en hieruit koperssegmenten en veelbelovende producten geïdentificeerd. Het onderzoek geeft daarmee uitsluitsel over wat consumenten daadwerkelijk kopen – zonder het effect van sociale gewenstheid, dat vaak de nauwkeurigheid van enquêtes beïnvloedt.

Consumenten die intensief bio-producten kopen genereren 50 procent van de omzet
De belangrijkste doelgroep voor de biosector zijn consumenten die intensief bio-producten kopen en meer dan 20 procent van hun budget uitgeven aan bio-producten. Deze groep omvat slechts vier procent van de ondervraagde huishoudens, maar is echter wel goed voor bijna de helft van de totale uitgaven aan bio-levensmiddelen door het panel.

Huishoudens die een gemiddelde hoeveelheid bio-producten kopen representeren 15 procent van alle ondervraagde huishoudens. Aan hen is ongeveer één derde van alle totale uitgaven aan bio-producten toe te schrijven. De meeste paneldeelnemers kopen bij toeval bio-producten of kopen weinig bio-producten, deze twee groepen hebben elk een aandeel van 40 procent aan de totale steekproef. Zij zijn echter voor slechts circa vier respectievelijk twintig procent van de totale uitgaven aan bio-producten verantwoordelijk.

Omzetsterke producten ook in bio-kwaliteit aanbieden
In de conventionele handel biedt men reeds vaak melk, eieren, groenten en aardappelen uit biologische teelt aan. Een enorm potentieel ziet het team van de universiteit Kassel in omzetsterke productgroepen die tot nu toe ook vanwege een gebrek aan keuze in het bio-segment overwegend in conventionele kwaliteit gekocht worden. Hiertoe horen pizza, visconserven, pralines, ijs, wijngum en drop, bonbons evenals cakes, taarten en strudel.

Focussen op kwaliteitsbewuste consumenten
De onderzoekers stellen echter ook vast dat bij producten die als minder gezond en natuurlijk gezien worden, de biologische kwaliteit zelfs bij de consumenten die intensief bio-producten kopen eerder een ondergeschikte rol speelt. Zij raden daarom aan om het grote segment van kwaliteitsbewuste consumenten, die over het algemeen minder prijsgevoelig zijn, als bio-klanten zien te winnen. In de communicatie zouden producenten en de handel de kwaliteit van bio-producten productgroepspecifiek moeten benadrukken, zoals bijvoorbeeld het dierenwelzijnsaspect bij bio-vlees en -kaas.

Voor meer informatie:
www.ble.de/studie-bioabsatzpotenzial 

Publicatiedatum: