Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veel interesse in Deense lessen

Tholen - Wat kan de Nederlandse biologische sector leren van de sector in Denemarken, waar tachtig procent van de bevolking biologische producten koopt en bio een marktaandeel heeft van twaalf procent? Aan het einde van de derde BioKennisWeekdag stond deze vraag centraal in de studio. Paul Holmbeck, oud-directeur van Organic Denmark, werd het hemd van het lijf gevraagd over zijn aanpak. Terwijl Paul vertelde werd er door publiek druk meegedacht in de chat hoe deze lessen in Nederland toegepast zouden kunnen worden.

Elk jaar stijgende cijfers
In de jaren '90 was Coop de eerste retailer die biologische producten in het schap zette. Paul: "Inmiddels wil iedereen werken met de biologische sector. Er is geen retailer die biologisch niet in haar strategie heeft verankerd." Over de prijs van biologische voeding, obstakel nummer één, zegt Paul dat het belangrijk is om het verhaal om te draaien. "Biologische producten geven meer waarde voor je geld. Je wordt rijker door meer geld te besteden aan gezondheid, natuur en dierenwelzijn." Sinds de jaren '90 stijgt de biologische verkoop elk jaar weer. Ook tijdens de financiële crisis in 2008. Dat werd aangegrepen door Organic Denmark om de boodschap nog eens goed te verkondigen. "De crisis gaf juist aan waar mensen belang aan hechten. We hebben toen in veel media vertelt dat het niet slechter gaat met de biologische sector, zoals men verwachtte, maar juist beter."

Paul legt uit dat Denen drie redenen hebben om biologische producten te kopen: gezondheid, milieu en dierenwelzijn. Tijdens de diverse campagnes van Organic Denmark komen deze elementen op verschillende manieren terug. Die campagnes zijn kenmerkend positief en vaak vol humor. Campagnes zijn niet de enige manier waarop de biologische boodschap bij consumenten wordt gebracht. Organic Denmark organiseert ook events, bezoekdagen aan biologische bedrijven, waar zo'n 5 procent van de bevolking aan deelneemt.

Samen optrekken
Het meest kenmerkend aan de Deense aanpak is dat deze door een brede coalitie gedragen wordt. Acht biologische organisaties verenigden zich in 2002 en trekken sindsdien samen op. Een belangrijke stap volgens Paul. "Daarnaast gebruiken we onze contacten in politiek en maatschappij. We doen campagnes met consumentenorganisaties en organisaties die strijden voor dierenwelzijn. Zij zien dat wij hun missie serieus nemen en hen kunnen helpen."

Politieke steun
Dat de Deense overheid de biologische sector serieus neemt is duidelijk. 60% van de keukens in de publieke sector biologisch. Koks van deze keukens werden in een campagne als helden neergezet. Negen Deense Politieke partijen ondersteunen de doelstelling om de markt te doen groeien naar 25% biologisch. Iets wat Tjeerd de Groot, D66-politicus, ook wel ziet zitten. Aangeschoven in de studio zegt hij Denemarken als groot voorbeeld te zien. "In aanloop naar de verkiezingen zien we dat meer partijen het in hun programma's hebben over de Europese doelstelling van 25 % biologische landbouw in 2030, alhoewel ik bang ben dat VVD en CDA te conservatief zijn om dit op de agenda te zetten." En dus roept Tjeerd de biologische sector op om in actie te komen. "We hebben iets nodig waardoor de politici trots kunnen zijn om de biologische sector te promoten. Ik daag Bionext uit om met een groot marketingidee te komen. Sluit je aan bij het breedgedragen landbouwakkoord dat in de Kamer wordt voorbereid. Ik wil jullie ambassadeur worden."