Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eerste partijen biologische Colombiaanse avocado's gearriveerd

In 2018 plantte Greenfruit Avocados, uit Newport Beach, Californië, 400 hectare avocadobomen aan. "Het grootste deel is biologisch. We planten en telen volgens biodynamische methoden en dat houdt in dat alles wat we telen biologisch gecertificeerd is. Ik weet echter niet of we alles ook als bio zullen vermarkten," zegt Dan Acevedo van Greenfruit. Hij merkt op dat er een paar periodes zijn waarin het fruit zal worden verladen: van nu tot begin maart, vervolgens van begin mei tot eind juli en tot slot van oktober tot het einde van het jaar.  

Brian Gomez, directeur en oprichter van Greenfruit Avocados, tijdens het planten van de eerste avocadoboom in Colombia. 

Daarnaast merkt Acevedo op dat er momenteel een grote aanvoer van avocado's uit Mexico is. "We ramen dat we tot aan eind juni voldoende fruit zullen hebben," zegt hij. Hij vertelt dat de productie in Californië net is begonnen. We denken dat de aanvoer vanuit deze regio flink zal groeien naarmate we dichter bij maart komen."

Acevedo zegt dat ondanks de overvloed aan maten 48 en 60 er groter fruit aan zit te komen. "We zien het aandeel extra grote maten toenemen, evenals het percentage grotere maten, omdat het fruit langer aan de bomen blijft," legt hij uit.

In 2018 plantte Greenfruit 400 hectare avocadobomen. Hier poseert Gomez voor de eerste boomgaard die werd aangeplant. 

Verband met gezondheid
De vraag naar avocado's is sterk. "Bij huishoudens in heel het land is de penetratiegraad toegenomen. Mensen worden steeds gezondheidsbewuster en dat heeft zeker bijgedragen aan de hogere consumptie in de VS," zegt Acevedo. "De consumptie in Mexico is licht gedaald, wat te maken heeft met het toerisme. De foodservice is het afgelopen jaar hard geraakt maar de prijzen in de retail waren uitstekend en deze sector is erin geslaagd om grote aantallen fruit af te zetten via agressieve promoties." 

Er is sprake van een prijsverandering nu de Super Bowl nadert. "We hebben een aantal historische dieptepunten bereikt vorig jaar en in de eerste weken van 2021. We zien een lichte stijging van de prijzen maar dat was te verwachten vanwege de Super Bowl," legt Acevedo uit. "Ik denk dat we de komende maanden zullen kunnen rekenen op een ruime beschikbaarheid en goede prijzen."

De telersprijzen voor avocado's zijn weer gestegen. 

Het blijft afwachten hoe de vraag rondom de Super Bowl eruit zal zien. "Restaurants zullen geen grote Super Bowl-feesten organiseren. Mensen zullen met name thuisblijven. Het is onzeker of dit de consumptie op zal drijven," legt Acevedo uit. "Ik verwacht echter een goed Super Bowl-seizoen om de eenvoudige reden dat het fruit gezond is. Ook zijn er goede aanbiedingen die de consumptie aan zullen blijven jagen."

Voor meer informatie:

Dan Acevedo
Greenfruit Avocados LLC
Tel: +1 (949) 251-0963
dan@greenfruitavocados.com
www.greenfruitavocados.com

Publicatiedatum: