Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frank Vermeersch, Agrofair:

"Plastic in conflict met Fairtrade & Bio-Fairtrade bananen"

"Ongebreideld en overmatig gebruik  van plastic is een fenomeen waar de hele wereld mee geconfronteerd wordt en onze vraag was welke constructieve positieve bijdrage kunnen wij leveren aan dit enorme milieu-onvriendelijke probleem. De vraag stellen was ze beantwoorden, kijk in eigen boezem, en ga niet meteen met het vingertje zitten wijzen naar anderen, dus begin bij jezelf", aldus Frank Vermeersch van Agrofair.

"Natuurlijk vonden wij dat we goed bezig waren met onze bio Fairtrade bananen. Wat valt daar nu op aan te merken? Beter kan toch niet meer dachten we? Ware het niet dat tussen al die idyllisch ogende plantages van kleine bananenproducten toch wel een opvallende keur aan massa’s rondslingerend plastic was te bespeuren. Maar ook in en rond de dorpen, de wegen, ronddobberend in nabije rivieren, kortom een alles behalve fraaie aanblik en best confronterend in het aanschijn van ons mooie Bio Fairtrade verhaal."

"Een wake up call was het gevolg. Alle hens aan dek, hier moesten en zouden wij verandering in gaan brengen. Maar hoe begin je daar aan ? Geen sinecure in landen als Peru, Ecuador, waar het toch nog vaak struggle for life is en blijft en het plasticprobleem niet meteen als prioriteit nr. 1 stond geboekstaafd", aldus Frank. "Ergens in het jaar 2015 kwamen de reeds jaren gegroeide opgestapelde gedachten naar buiten, legden we onszelf doelstellingen op, werd het verankerd in het duurzaamheidsrapport, maakten we het vervolgens publiek, en spanden we bij wijze van spreken meegesleept door ons enthousiasme de kar voor het paard. Vervolgens pikte de media het op. Er was nu geen weg terug meer…"

"De processie van Echternach leek het wel met drie stappen voor- en twee achteruit, vallen en opstaan, trial & error, soms denkend van, waar zijn we in vredesnaam aan begonnen, maar tegelijkertijd nooit en te nergens kwam de gedachte op om de handschoenen in de ring te gooien.Het resultaat daarvan hebben we samengebald in een kort filmpje, waarbij we een illustratie geven van het reeds afgelegde parcours en waar we uiteindelijk naar toe willen."

"Het werk is nooit af, en zodra dit project is afgerond is zal er ongetwijfeld weer een andere uitdaging ontstaan om mens, milieu, economie, harmonieus te laten functioneren. De eerste kiemen daarvan, zoals o.a. een beter water management, en het bestrijden van Tropical Race 4 kortweg , TR 4 (zie artikel BBC) staan hoog op het agenda en heeft daarom prominent plaats gekregen op onze website en laatste duurzaamheidsrapport.

Agrofair’s devies, wetenschappelijke onderbouw, pragmatisme, inlevingsvermogen, beredeneerd buikgevoel, geduld."
Vroeger hadden wij de neiging, of vergaten  we simpelweg  deze informatie naar buiten te brengen, maar tijden veranderen. Het delen van ervaringen en transparantie heeft ons inmiddels geleerd dat deze handelswijze alleen maar voordelen biedt, kruisbestuivingen vanuit de meest onverwachte hoek bereiken ons nu en leveren het onomstotelijke bewijs, dat er naast het invullen van de zogenaamde wat klinische aandoende 4 P’s : product, prijs, plaats, promotie, nog heel wat andere aspecten aan bod moeten komen om een zogenaamd duurzaam commercieel sterk product aan de man/vrouw te brengen."

"Vanzelfsprekend moet je je gesteund voelen in deze allesomvattende soms toch wel complexe aanpak, en moet iedereen in je organisatie  noodzakelijkerwijze doordrongen zijn van deze gedachte, anders werkt het niet, maar dat is geen enkel probleem, integendeel, want onze bedrijfsleiding staat pal achter deze aanpak. Sterker nog, er worden vanuit die hoek extra impulsen aangedragen en men draait er zijn hand niet voor om operationeel mee te draaien", vertelt Frank.

"Ons 25 jarig jubileum staat met jaar 2021 aan de deur te kloppen.  Bij de oprichting van Agrofair kregen we de missie mee om als pionier tegen de schenen te stampen en de rol van beeldenstormer te vervullen, om schrijnende toestanden in de bananenwereld te verhelpen. Die overdragende spirit zit nog steeds in ons DNA, en zal in combinatie met de win-win gedachte filosofie altijd onze voorkeur dragen. Vandaag, na bijna 25 jaar is er al veel ten goede veranderd in de bananenwereld, en hebben concullega’s over de jaren heen mee aan deze weg getimmerd. Zonder aanmatigend te willen overkomen, daar zijn wij best trots op, maar het werk is niet af, en zal nooit ophouden."

"Het fancy woord “Influencers” is nu erg in zwang, en zo zou je ons waarschijnlijk het beste  kunnen omschrijven, en dat zullen we altijd blijven, want de drang tot noodzakelijke veranderingen in de bananenwereld is ons met de paplepel ingegeven", besluit Frank.

Voor meer informatie:
Frank Vermeersch
AgroFair
T. +31(0)180 643 975
M. +31(0)654 774 190
Frank.vermeersch@agrofair.nl
www.agrofair.nl