Daniel Mosquera van MamaMia Produce (VS):

"Vanwege pandemie kiezen consumenten meer dan ooit voor bio-producten"

Snackproducten hebben de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen en het Amerikaanse bedrijf MamaMia Produce voorziet de markt inmiddels al 15 jaar van snackkomkommers. Daniel Mosquera: "We waren zelfs één van de eerste bedrijven die dit product aan de retail leverde. Het product was toen nog vrij onbekend."

In kassen geteeld in de bergen van de Dominicaanse Republiek
De snackkomkommers van MamaMia Produce (gevestigd in East Rutherford, New Jersey) worden in kassen in de bergen van de Dominicaanse Republiek geteeld. "De hoge ligging maakt dit product uniek", vervolgt Mosquera. "De meeste telers telen dit product op zeeniveau en je kunt het verschil echt merken. Onze komkommers zijn extra knapperig, hebben een diepgroene schil en een consistente diameter van 2,54 cm. Doorgaans is fruit dat in hoger gelegen gebieden wordt geteeld van betere kwaliteit dan fruit dat op zeeniveau wordt geteeld en dit geldt zeker voor onze snackkomkommers."

De kassen waarin de komkommers worden geteeld, werden door MamaMia Produce zelf gebouwd. "We werken niet met derde partijen voor het bouwen van kassen maar we hebben ze zelf gebouwd. Uiteraard was het wel een uitdaging om ze zo hoog in de bergen te bouwen maar inmiddels zijn we hier zeer bedreven in geworden. De kwaliteit die deze hogere ligging oplevert, maakt dit het allemaal waard."

Pandemie bemoeilijkt luchtvracht
Om de versheid van haar product te kunnen waarborgen, verlaadt MamaMia Produce de snackkomkommers per luchtvracht naar de Verenigde Staten. "De afgelopen maanden was dit een hele uitdaging. De beschikbare vrachtruimte was ongeveer de helft kleiner en goederen zoals medicijnen en andere producten voor ziekenhuizen kregen voorrang bij het verladen. We zijn al jaren actief op de markt en hebben in deze tijd goede connecties opgebouwd waardoor we konden blijven produceren en vrachtruimte konden reserveren. Hierdoor waren we in staat om al onze verplichtingen na te komen."

MamaMia Produce levert ook aan de foodservice sector. Als gevolg van de pandemie is de vraag van deze markt de afgelopen maanden enorm gedaald. Gelukkig kon het bedrijf deze verliezen compenseren dankzij het feit dat de retailvraag naar haar producten piekte. "De vraag vanuit de retail maakte het wegvallen van de foodservice markt ruimschoots goed. De vraag was gigantisch maar gelukkig beschikten we over voldoende product om deze te kunnen beantwoorden," vertelt Mosquera. 

Hij voegt eraan toe: "De echte uitdagingen waren de logistiek en het reilen en zeilen in het distributiecentrum vanwege de coronamaatregelen. We beschikken echter over een groot team. We zijn een familiebedrijf en kunnen altijd op elkaar terugvallen om problemen het hoofd te bieden."

Nieuwe ontwikkelingen: bio en huismerken
MamaMia voegde ook biologische snackkomkommers aan haar assortiment toe en heeft hierop enthousiaste reacties ontvangen. "We zijn hier twee jaar geleden mee begonnen en het was meteen een succes. Nu er sprake is van een pandemie merken we dat consumenten meer dan ooit kiezen voor biologische producten", legt Mosquera uit. 

Hij concludeert: "Vorig jaar zijn  we ook begonnen met huismerken voor onze klanten. We zijn voortdurend op zoek naar manieren om te groeien en de komende maanden zullen we ons winterprogramma alvast bekijken en de noodzakelijke aanpassingen maken zodat we zeker weten dat we in de toegenomen vraag kunnen voorzien."

Voor meer informatie: 

Daniel Mosquera
MamaMia Produce
Tel: +1 (973) 773-9494
m.daniel@mamamiaproduce.com 
www.mamamiaproduce.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven