Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Foodservice Instituut Nederland:

"Door Corona verschuiven miljarden euro's omzet van buitenshuis naar thuisconsumptie"

Uit een eerste berekening van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat de markt voor buitenshuis eten (foodservice) dit jaar
€2,5 miljard aan omzet verliest als gevolg van de coronacrisis. Foodretail ziet de omzet juist met 1,8 miljard stijgen door hamstergedrag en vanwege het feit dat eet- en drinkgelegenheden gesloten zijn.

Beseffende dat nog niet alle kennis en inzichten over het verloop van deze crisis bekend zijn, presenteerde het FSIN dinsdag een eerste
voorzichtige scenario van de effecten van de coronacrisis op onze foodsector. "Bij dit scenario houden we alleen rekening met de effecten van het coronavirus op korte termijn en niet met de negatieve effecten van een eventuele langere crisis die uit deze coronacrisis zou
kunnen voortvloeien. De komende weken zullen we de andere scenario’s eveneens uitwerken", aldus FSIN.

De belangrijkste aannames bij het huidige scenario zijn:

  • De crisis duurt in volle omvang 3 maanden.
  • Daarna komt er een voorzichtig herstel.
  • De economie krimpt tot -1%, maar we komen nog niet in een diepe crisis.
  • De angst-effecten van deze crisis zullen bij de consument niet meteen verdwenen zijn, ook als de crisis voorbij is.
  • Er komen meer vakanties in eigen land 

Klik hier voor een vergroting. 

Diepe crisis voor buitenhuisconsumptie
De effecten van de coronacrisis op de buitenshuisconsumptie zijn rampzalig. Het totale omzetverlies over 2020 bedraagt €2,5 miljard.
Voor heel veel bedrijven betekent dit de genadeklap. Een groot deel kan alleen overleven als de overheid en banken ondersteunend
beleid gaan voeren.

Vooral de Horeca krijgt in maart en april te maken met zware verliezen en ook in mei is er nog geen volledig herstel. Op jaarbasis daalt
de omzet van het segment klassieke horeca met ruim €1,7 miljard.
Ook Catering staat bijzonder zwaar onder druk door de (gedeeltelijke) sluiting van bedrijven en onderwijsinstellingen. De sluiting van
scholen en universiteiten leidt tot het bijna volledig instorten van de vraag. Bedrijfscatering verliest in april de helft van de omzet doordat bedrijven massaal werknemers naar huis sturen. Volgens ons huidige scenario herstelt de omzet in de maanden daarna geleidelijk
naar het niveau van voor de crisis. Op jaarbasis verliest catering €300 miljoen.

Het kanaal Gemak verliest meer dan 400 miljoen. Fastservice-bedrijven moeten net als de horeca de deuren sluiten, met uitzondering van delivery en drives. Het omzetverlies van de outlets, dat we voor de maanden maart en april op 50% schatten, wordt beperkt goedgemaakt door de stijging in maaltijdbezorging en bij de drives. Gemakswinkels op stations en luchthavens krijgen een zware klap. De komende maanden is het daar uitgestorven.

De omzetdaling van Travel voor 2020 ligt op ruim 8%. Het herstel duurt lang, omdat mensen dit soort plekken als onveilig ervaren en ze mijden, ook na het verdwijnen van het virus. Mensen kiezen sneller de auto. Vliegvakanties worden uitgesteld en afgezegd. Pompshops hebben het ook moeilijk, maar zullen een snellere opleving zien dan stations. Autorijden ervaren consumenten door het virus als ‘veiliger’ dan het openbaar vervoer. De omzet van pompshops in 2020 daalt naar verwachting met bijna 7%. Sommige pompshophouders zullen dit niet op eigen kracht overleven.

Thuisconsumptie stijgt met €1,8 miljard
Door de coronacrisis stijgt de thuisconsumptie van food dit jaar met €1,8 miljard. Die meeromzet komt hoofdzakelijk bij de supermarkten terecht. Supermarkten zien hun omzet dit jaar stijgen met bijna €1,7 miljard, door hamstergedrag van de consument en het sluiten
van eet- en drinkgelegenheden. Zij draaien twee maanden lang recordomzetten. Daarna moet het gehamsterde worden opgegeten en
start de concurrentie met het foodservicekanaal weer. Een aantal speciaalzaken kan profiteren van de crisis (slijterijen, bakkers, slagers), maar in totaal leveren de speciaalzaken omzet in. Ook
al omdat de markten en boerderijwinkels naar verwachting flink door de crisis getroffen worden.

Voor meer informatie: www.fsin.nl 

Publicatiedatum: