Traditionele vegaproducten in een modern biologisch jasje

"Met BUMI alleen gaan we de wereld niet redden"

Tholen - De jonge ondernemers Daan en Florian hebben het biologische plantaardige voedingsmerk BUMI opgezet. De eerste productlijn bestaat uit biologische lupine tempeh die op smaak gebracht is met een drietal huisgemaakte marinades. BUMI kiest voor een eigentijds design. "Hiermee spreken we een jongere doelgroep aan, waar wij zelf ook toe behoren. We gaan voor traditionele vegaproducten in een modern jasje", vertelt Florian Rath.

De vrienden Daan en Florian vroegen zich op een gegeven moment af of de keuzes die zij op het gebied van hun eigen gezondheid maakten, wel in lijn waren met het welzijn van de wereld. "De mate waarin we vlees consumeerden rijmde hier niet mee. Daarom zijn we ons gaan verdiepen in het vega-aanbod. Zelf vonden we de vleesimitaties die op de markt zijn niet zo spannend. Voor ons is het niet perse nodig om de beleving van vlees eten te behouden. Maar begrijp me niet verkeerd: we zijn wel heel blij dat de bedrijven die focussen op de vleesimitaties een grote doelgroep aanspreken. Want met alleen BUMI gaan we de wereld niet redden. Wij richten ons echter op de groep consumenten die op een andere manier culinair geïnspireerd wil worden."

Florian en Daan tonen hun producten 'in' de voorgevel van de Ekoplaza in Amsterdam.

Wat Daan en Florian betreft blijft het niet bij één productlijn. "Wij willen lekkere plantaardige en eiwitrijke producten ontwikkelen. De nadruk ligt op voedzaam en smaakvol. Dit is onze maatstaf in de productontwikkeling. We willen zeker blijven doorontwikkelen. Zo werken we nu aan eiwitrijke spreads."

Tempeh in drie varianten
Franse lupinebonen vormen de basis van de biologische tempeh. "De bonen zijn afkomstig van een boerencoöperatie in Bretagne. Wij onderscheiden ons door het feit dat we geen sojabonen gebruiken en dat we de tempeh al op smaak hebben gebracht met een drietal huisgemaakte marinades. Daardoor heb je het binnen een handomdraai geserveerd. Hiermee spelen we in op de convenience trend." De tempeh is er in drie varianten:

  • Aziatisch (met o.a. gember en Tamari)
  • Indiaas (met o.a. Garam Masala kruiden)
  • Mexicaans (met o.a. gerookte paprika en Mexicaanse kruiden)

De tempeh is zowel koud als warm te gebruiken. Elke variant bevat zo'n 17 gram eiwit per portie en per 100 gram maximaal 1 gram zout. "Het zoutgehalte ligt hiermee relatief laag ten opzichte van de meeste kant-en-klare vleesvervangers. De Indiase en Mexicaanse variant zijn volledig vrij van soja, de Aziatische variant bevat soja vanwege de Tamarisaus die in de marinade zit." De drie varianten zijn vorig jaar door Udea in het assortiment opgenomen. "We zijn met deze drie producten gestart bij Marqt en sinds deze week zijn de Aziatische en Indiase variant ook verkrijgbaar bij de Ekoplaza." De gemarineerde BUMI-tempeh is overigens ook in grootverpakking (900 gram) verkrijgbaar, evenals hun lupine tempeh in onbewerkte vorm (400 gram). "Dit business-to-business-assortiment is bedoeld voor horeca, cateraars en andere grootverbruikers."

Voor meer informatie:

Florian Rath
BUMI Organics
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
06 48194931
florian@bumiorganics.com  
www.bumiorganics.com  


Publicatiedatum:
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven