Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Edith Gomes (De Hobbit): "Stuiptrekking van de vleesindustrie"

Verbazing over mogelijk EU-verbod op benamingen als ‘vegaburger’

Tholen - Als het aan de landbouwcommissie van het Europees Parlement ligt, zijn productnamen als 'groenteburger', 'vegaschnitzel' en 'alternatief voor melk' binnenkort verboden. De landbouwcommissie stemde maandag 1 april tijdens onderhandelingen over het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid, in met een voorstel dat bedrijven zou verbieden om voor plantaardige producten benamingen te gebruiken die verwijzen naar dierlijke producten zoals vlees en zuivel. Volgens de indieners zouden deze benamingen 'misleidend' zijn voor de consument. Het voorstel zal nog tijdens een plenaire vergadering van het Europees Parlement moeten worden goedgekeurd, die plaats zal vinden na de Europese verkiezingen. Biojournaal vroeg verschillende ondernemers in de bio-branche naar een reactie op deze plannen.

De Hobbit - "Het lijkt wel een 1 april-grap" 
Edith Gomes reageert namens De Hobbit, producent van 100% biologische en veganistische alternatieven in Maldegem (België): "Deze discussie leeft al heel lang in Nederland en Duitsland. In België liggen we er nog niet zo wakker van. Naar mijn mening is er in ieder geval niks misleidends aan. Wij noemen producten bijvoorbeeld geen 'hamburger' maar 'burger'. Dit klinkt als een stuiptrekking van de vleesindustrie. Iedereen weet immers dat er vegetarische burgers bestaan en burgers die gemaakt zijn van vlees."

Edith vreest dat een eventueel verbod financiële gevolgen zal hebben. "Als dit verbod er komt, zullen we met z'n allen creatief moeten zijn. Het zal ons geld gaan kosten aangezien we dan onze verpakkingen aan moeten passen. Daar is tijd voor nodig." Ze noemt het een ridicuul plan. "Het lijkt wel een 1 april-grap. De vleesindustrie lijkt zich aangevallen te voelen door de groeiende vegetarische en veganistische beweging."

[email protected] 

ProLaTerre - "Juist niet misleidend"
Alexandra Snijders geeft namens ProLaTerre een reactie: "Wij willen juist met behulp van deze benaming de consument helpen om een duidelijke keuze te maken. Kijkend naar onze Veggie Vissticks bijvoorbeeld, we zetten duidelijk op de verpakking dat het een plantaardig product betreft en daarbij, het product ligt in het vega-schap. Als je een fantasienaam gebruikt, weet de consument juist niet dat het product qua smaak gerelateerd is aan een visstick. Dat is juist duidelijk en behulpzaam voor de consument."

Ook Alexandra vermoedt dat dit voorstel onder druk vanuit de andere markten op tafel is gekomen. "Zij zien veel beweging op vega-gebied en zijn daar niet zo blij mee. Puur kijkend naar de consument, vind ik het feit dat het misleidend is totaal niet aan de orde. We hebben nog nooit een klacht of opmerking ontvangen dat een consument per ongeluk een vega variant heeft gekocht, terwijl ze dachten dat het om vlees of vis ging."

[email protected] 

Joannusmolen - "Vegaburger is inmiddels echt een begrip"
Juliette Philipsen vertelt dat ze bij Joannusmolen met veel belangstelling de discussie volgen. "Het moet natuurlijk eerst nog goedgekeurd worden, daarna zullen we er pas naar gaan handelen. Wij zijn in ieder geval van mening dat deze termen niet misleidend zijn voor de consument. De vegaburger is inmiddels echt een begrip bij de consument en uit die benaming blijkt volgens mij voldoende dat het om een vegetarisch product gaat."

[email protected] 

ProVeg International - "Zeer ingrijpende beperking"
ProVeg International heeft met grote verbazing gereageerd. Veerle Vrindts, directeur ProVeg Nederland: "Dit is een zeer ingrijpende beperking van de vrijheid van ondernemers en de consumentenbelangen. Er is geen enkel bewijs dat consumenten door vegetarische producten worden misleid. Integendeel, zij kiezen juist voor vegetarische producten omdat ze weten dat ze geen vlees bevatten en dit wordt duidelijk aangegeven aangezien het een belangrijk verkoopargument is. De verwijzing naar vlees is belangrijk voor consumenten om te weten welke smaak zij van een product kunnen verwachten."

Tot de eventuele goedkeuring van het voorstel (tijdens een plenaire vergadering van het Europees Parlement), zal ProVeg zich tegen het voorstel blijven verzetten en werkt hierin samen met Humane Society Europe, Vier Voeters, Compassion in World Farming, de European Vegetarian Union, Greenpeace, BirdLife, Eurogroup for Animals en Good Food Institute Europa.

[email protected]