Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dr. Goodfood en De nationale week zonder vlees

Van 11 tot en met 17 maart a.s. vindt de tweede editie van de nationale week zonder vlees plaats. Het doel van de campagne – consumenten op een concrete manier aansporen om zorgzaam met onze planeet om te gaan – ligt in lijn met de duurzaamheidsbeleid van Eosta. Het initiatief van Isabel Boerdam, alias de Hippe Vegetariër, om een week vegetarisch te eten juicht Eosta toe.

"Samen met het gebruik van beschermingsmiddelen en kunstmest is de hoge vleesconsumptie het grootste obstakel in de verduurzaming van de voedselketen. De chemie vervuilt en de vleesproductie overvraagt de planeet", vat Volkert Engelsman, directeur van Eosta, het probleem samen. "Om de enorme veestapel te kunnen voeden, wordt 70% van het huidige landbouwareaal gebruikt voor de teelt van veevoer. Het gras, de soja en maïs worden bovendien in monoculturen geteeld, waardoor de veeteelt tevens grootverbruiker is van conventionele middelen en water. Daar bovenop komt het mestoverschot en de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof. Alles bij elkaar heeft de veeteelt catastrofale gevolgen voor klimaat, bodem, biodiversiteit, water, economie en samenleving."

Volgende generatie
Engelsman hecht veel waarde aan de keuzevrijheid van de consument en vindt dat ieder voor zich moet bepalen hoeveel vlees hij of zij nodig heeft: "Het gaat mij erom dat mensen zich bewust worden dat hun eetpatroon vandaag bepaalt hoe de wereld van morgen eruitziet. Als wij de volgende generatie nog recht in de ogen willen kijken, is het uiterst belangrijk dat wij nu de verantwoording nemen voor de schade die wij onze planeet toedoen. Minder vlees en biologisch eten zijn twee relatief makkelijke oplossingen waarin iedereen een steentje kan bijdragen. Het landelijke initiatief om een week geen vlees te eten, juich ik dan ook toe. Door een oude gewoonte te doorbreken, maak je de weg vrij voor vernieuwing."

Dr. Goodfood en De nationale week zonder vlees
Op zaterdag 9 maart, het weekend vóór de Nationale Week zonder Vlees, is tijdens het winkelspreekuur in vijftien Ekoplaza filialen een diëtist van het Dr. Goodfood team aanwezig. Zij zal laten zien hoe je op een gezonde manier meer plantaardig kunt eten en jouw vragen over voeding en gezondheid beantwoorden.

De Dr. Goodfood campagne wil diëtisten in het zonnetje zetten als helden van pro-actieve gezondheid. Via flyers, recepten, sociale media en dieetadvies gaat de campagne consumenten terzijde staan, zowel in supermarkten als natuurvoedingswinkels. Het gezicht van Dr. Goodfood is Anna Kruyswijk - van der Heijden, die in haar artsenpraktijk 30 jaar lang voedingsadviezen verstrekte aan patiënten, en tegenwoordig haar kennis deelt via onderwijs en boeken als 'Eenvoudig gezond'.

Groenten en fruit
"De campagne Dr. Goodfood richt zich specifiek op groenten en fruit, omdat slechts 2% van Nederlanders daarvan voldoende eten, terwijl ze de grootste gezondheidsvoordelen bieden. Behalve vezels, vitaminen en mineralen bevatten groente en fruit ook unieke fytonutriënten (zoals sulforafanen, polyfenolen, flavonoïden en curcuminoïden). Daarvan is pas sinds een jaar of vijftien bekend hoe groot hun invloed is op ons immuunsysteem en ziektenwerend vermogen."

Leefstijl op recept
Nature & More, distributeur van biologische groenten en fruit, nam het initiatief tot de campagne. Directeur Volkert Engelsman legt uit waarom: "Miljoenen mensen staan tegenwoordig op een pillendieet terwijl ze meer gebaat zouden zijn bij een leefstijl op recept. Vereniging Arts en Leefstijl durft dit tegenwoordig hardop te zeggen, Anna Kruyswijk zei dat al veertig jaar geleden. Als organisaties die met voeding werken, moeten we consumenten de kennis aanreiken waarmee ze een bewuste en gezonde keuze kunnen maken."

Dr. Goodfood diëtiste Steffi Haazen 

Praktische informatie  
In elf Ekoplaza-vestigingen verspreid door het land wordt op 9 maart tussen 12:00 en 15:00 uur het ‘Dr. Goodfood winkelspreekuur’ gehouden ter voorbereiding op de week zonder vlees. Gediplomeerde diëtisten in doktersjassen met paarse stethoscopen staan het winkelend publiek te woord.

De locaties zijn:

Alkmaar, Hofplein 3
Apeldoorn, Asselsestraat 146
Capelle aan de IJssel, Koperwiek 8         
Delft, Vrouwjuttenland 33-35
Den Haag, Theresiastraat 292
Eindhoven, Stratumsedijk 34
Groningen, Nieuwe Ebbingestraat 49-51
Haarlem, Houtplein 18
Hoofddorp, Marktplein 25a
Leiden, Breestraat 127
Rotterdam, Lusthofstraat 97

Dr. Goodfood is een initiatief van de Dr. Goodfood coalitie, met Eosta als initiatiefnemer. Eosta – met Nature & More als consumentenmerk – werd in 1990 opgericht en groeide in 28 jaar tijd uit tot een leidende distributeur van biologische groenten en fruit, met leveranciers in zes continenten en afzet in heel Europa, de VS en Hongkong.

Voor meer informatie: www.drgoodfood.org

Bron: Eosta

Publicatiedatum: