Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
GlobalData:

De belangrijkste trends in biologische voeding en dranken in 2018

Geen enkel segment binnen de voedings- en drankenmarkt iseen meer vruchtbare bron voor nieuwe producten dan de natuurlijke enbiologische sector, zo meldt GlobalData, een belangrijk bedrijf op de data-analyse markt.

Tom Vierhile, de Innovation Insights Director bij GlobalData: "Trends die in dit segment beginnen, kunnen snel overspringen naarandere categorieën. In 2018 denken we dat nieuwe gebruiken voor avocado’s, eentoegenomen bewustzijn over de gezondheidsvoordelen van triglyceriden,koolhydraatvrije innovaties en de opkomst van biodynamische landbouw als herdefinitie van “biologisch” de belangrijkste trends zullen worden."

Ondanks het feit dat 'natuurlijk' een redelijk vage term isen mensen vaak niet weten wat nu het verschil is tussen 'natuurlijk' en 'biologisch',groeit de interesse in natuurlijke en biologische voedingsmiddelen en dranken.

Vierhile gaat verder: "In een wereld waar bewerkte voedingnegatief belicht wordt, worden 'natuurlijk' en 'biologisch' gezien als termendie consumenten kunnen helpen om voor minder bewerkte en 'schonere' voeding tekiezen."

Hieronder staan de acht opkomende trends die volgens GlobalData in 2018 de natuurlijke en biologische voedings- en drankenmarkt zullen betreden:

1. Aandacht voor avocado’s - Avocado’s zijn rijk aanenkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetten, proteïnen en vitaminen enworden een iconisch gezond ingrediënt nu mensen een meer genuanceerd beeld vanvetten en hun voordelen krijgen. Door zijn populariteit wordt het fruitnu in meer productcategorieën gebruikt, zoals yoghurt, chips, soep en thee. Een voorbeeld vaneen nieuwe toepassing van avocado’s is de Russische Mr. Ricco biologische mayonaisemet avocado-olie.

2. Ruimte voor MCT’s - Middenlange ketenvetzuren - beter bekend als MCT's - beginnen pas sinds kort op productenlabels te verschijnen. De vetzuren zijn van nature aanwezig in voedingsmiddelen als kokosnootolie en boter en worden anders door het lichaam verwerkt dan andere vetten. Hierdoor kunnen ze langdurig energie geven en zorgen ze ervoor dat je lang een verzadigd gevoel hebt. In 2018 zullen MCT's voor innovaties zorgen binnen het biologische drankensegment met producten als Picnik Butter Coffee en Know Brainer ketogenische koffiecreamer (beiden uit de VS). Dit laatste product wordt omschreven als een "boost voor je hersenen en metabolisme" en zit vol met proteïnen en aminozuren. 

3. Proteïnen, overal - De liefde van consumenten voor proteïnen heeft ervoor gezorgd dat proteïnen nu ook onder andere in bevroren wafels, popcorn, ijs en pastasaus zijn te vinden - niet echt de producten waar je veel proteïnen in zou verwachten. Nieuwe vormen van proteïnen zijn ook een trend in 2018. Zo winnen proteïnen uit planten en insecten ook aan populariteit. Deze laatstgenoemde komt voor in producten als pastasaus. Zo heeft One Hop Kitchen in de VS nieuwe duurzame pastasauzen uitgebracht in de smaken krekel Bolognese en meelworm Bolognese.

4. Alternatieven voor koolhydraten - Het sentiment voor koolhydraten neemt af. Nieuw medisch onderzoek heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat een hogere inname van koolhydraten kan leiden tot een hoger risico op een vroegtijdige dood. En consumenten reageren hierop. Volgens GlobalData's enquête uit het vierde kwartaal van 2016 zegt 78% van de consumenten dat ze hun inname van koolhydraten proberen te verminderen of beperken. Dit zorgt voor innovaties binnen alternatieven voor koolhydraten, zoals bloemkool, linzen, bonen en oude granen (zoals spelt). Een nieuwkomer op de markt is bijvoorbeeld de rijst van knolselderij van de Engelse supermarkt Waitrose. 

5. Schone en natuurlijke energie - Wereldwijd zegt driekwart van de consumenten dat ze bezorgd zijn over hoe moe ze zijn volgens een enquête van Global Data uit het eerste kwartaal van 2017. Een energie boost door cafeïne voedingsmiddelen of drankjes kan echter voor een onrustig gevoel zorgen. Een nieuwe generatie van natuurlijke energiegevers zoals guayusa, maca en ashwagandha zouden dit kunnen voorkomen door voor schone energie te zorgen zonder deze bijwerking. Een voorbeeld van een dergelijke innovatie zijn de cashewnoten met een coating van maca van het Australische bedrijf Golden Days Nude Food.

6. Gezonde chips - Innovaties binnen het chips segment zorgen ervoor dat gezonde "chips" producten worden ontwikkeld. De nieuwe generatie chips wordt gemaakt van alternatieven voor de aardappel, zoals boerenkool, kokosnootmeel, edadame, wortel, cassave en zelfs bananen. Deze laatste lijkt vooral aan populariteit te winnen in 2018, zoals in de snackverpakkingen van Healthy People, in smaken als banaan, kokosnoot en noten. 

7. Gezonde bubbels - Natuurlijke en biologische dranken producenten voegen koolzuur toe om de concurrentie met de frisdranksector aan te kunnen gaan, terwijl ze de horizon van gezondere drankjes met koolzuur uit aan het breiden zijn. Het toevoegen van koolzuur kan ervoor zorgen dat bijna ieder gezond drankje een verfrissender en aantrekkelijke keuze wordt. Dit verklaart ook waarom producenten koolzuur toevoegen aan producten als kokosnootwater, cold-brew koffie en fruitsap. De nieuwste innovatie binnen dit segment zijn aloe vera drankjes, zoals de Aloë Glant drankjes met koolzuur in de VS.

8. Biodynamische landbouw - Nu de teelt op water steeds populairder wordt als een goedkope, makkelijke en snelle manier om over te gaan op biologisch, rijzen er vragen op over de essentie van het biologische concept. Deze vragen lijken zich te richten op de biodynamische landbouw, een milieuvriendelijke aanpak die het gebruik van synthetische bemesting, bestrijdingsmiddelen en genetische modificatie verbiedt. In plaats hiervan richt deze methode zich op teeltechnieken die de gezondheid en vruchtbaarheid van de grond centraal stelt. Hoewel de techniek op dit moment nog vooral binnen de wijnteelt gebruikt wordt, lijkt de biodynamische landbouw in 2018 ook terrein te winnen bij andere productcategorieën, zoals het Amerikaanse Argo Tea, koud gebrouwde thee, dat ook "biodynamisch" wordt genoemd.

Bron: GlobalData 


Publicatiedatum: