Het Italiaanse Carlo Mirra wil groter aandeel in buitenlandse supermarkten

Europese markten klaar voor Italiaanse bio-slasoorten

"We willen graag dat onze producten een groter aandeel en meer bekendheid veroveren in Italiaanse en buitenlandse supermarkten. In het verleden hebben we dit ook al eens geprobeerd maar de markten waren toen nog niet toe aan biologische producten. Nu zijn we een gecertificeerd biologisch bedrijf en dat is onze troef", vertelt manager Girolamo Mirra (foto beneden) van het Italiaanse Carlo Mirra in Eboli. "De beurs in Berlijn was voor ons de uitgelezen kans om ons te presenteren. We hebben contacten gelegd met de belangrijkste spelers op de Europese markten en de vooruitzichten zijn goed." 



Al vier generaties houdt het bedrijf zich bezig met het telen van groenten op de Piana del Sele waar het bedrijf 30 hectare grond bezit. Een van de specialiteiten is baby leaf sla en een aantal groenten zoals aubergine, courgette en tomaten. Het belangrijkste product dat wordt geteeld, is echter de pompoenbloem.


Het belangrijkste product is de pompoenbloem. Bij de stand van Fruit Logistica 2018 was dit goed te zien.

Courgettefleur
Mirra: "De courgettefleur is een fantastisch product want het is biologisch gecertificeerd en het wordt geteeld van eind maart tot begin november waardoor het een stabiele bron van inkomsten is. Dit product doet het in Italië erg goed. In het buitenland doet de babyleaf het goed en daar zijn spinazie, rucola, peterselie en andere kruiden het hele jaar door verkrijgbaar. Maar de verpakking is de sleutel. Op de Italiaanse markt moeten we echt innovatief zijn op dit gebied."



Kwaliteit
Volgens de manager blijft kwaliteit de belangrijkste factor. "We hebben voornamelijk te maken met landen als Nederland, Duitsland en Engeland, maar ook met Denemarken en Zweden al is het daar meer een niche-markt. Over het algemeen zijn de landen in Noord-Europa streng op het gebied van voedselveiligheid en stellen zij hoge kwaliteitseisen. Het verzoek vanuit het buitenland komt het hele jaar door met uitzondering van de zomermaanden, dan heeft de lokale productie de voorkeur."


Deze rucola is zes dagen geleden geoogst. De hoge mate van conservering is te danken aan het product zelf en aan de precieze werkwijze van het bedrijf.

Rucola
Tijdens de beurs in Berlijn toonde het bedrijf een scala aan producten, zowel verpakt als los. De rucola was bijvoorbeeld zes dagen na de oogst nog steeds aantrekkelijk en te verkopen (foto boven). Volgens Girolamo heeft dit ook te maken met de aandacht en precisie waarmee het bedrijf de producten verwerkt en met de gunstige klimatologische omstandigheden.

"Ons bedrijf beschikt over waterbronnen, zowel ondergronds als ondergronds. We hebben ook een ideaal micro-klimaat omdat de bergen de kou uit het noorden beperken," concludeert de manager.



De afgelopen jaren is peterselie aan het assortiment toegevoegd, niet alleen om dat de markt dit vroeg, maar ook omdat het 12 maanden per jaar op de markt kan worden gebracht.



Contact:
Girolamo Mirra
Carlo Mirra - Società cooperativa agricola
via Serracapilli, 90 - Eboli (SA)
Tel.: +39 393 5443724
Email: info@aziendaagricolamirra.com
Web: www.aziendaagricolamirra.com

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven