Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Veel biologisch en 'healthy on the go'

Ronde van Amsterdam: demarrage van Dutch Special telers

Een opvallende verschijning tijdens de Ronde van Amsterdam: een demarrage van Dutch Special telers op rode stadsfietsen. In een rap tempo passeerden zij afgelopen week diverse foodtrends en spraken zij met ondernemers over ontwikkelingen in de Out of Home en foodmarkt. 'Healthy on the go', opkomst productwinkels & healthy hotspots en tegentrends als toename in fastfood ketens waren de thema's tijdens deze tour om even af te stappen.

Landmarkt – 12:00

Mede-oprichter Thijs van Banning: "Direct, zo vers mogelijk en tevens de one-stop shopping mogelijkheid kunnen bieden." Leuk en vakkundig is een van de pijlers van Landmarkt. Landmarkt werkt met vakmensen, hebben direct contact met hun leveranciers en er is altijd wat te doen, te zien en te beleven. De ruimte die Landmarkt biedt voor het verkennen en testen van onder andere producten en verpakkingen in nauwe samenwerking met de leverancier is waardevol. De biologische trend is ook duidelijk zichtbaar bij de ondernemer en ook in de winkel.





Amsterdam Centraal – 14:00

De opkomst van bedrijven als Yoghurt Barn en Shakies laat zien dat Healthy on te go in opkomst is. Het station ademt echter (nog) geen 'green & food' naast de gevestigde fastfood aanbieders alsook toeristische winkeltjes. Een wereld te winnen gezien de gezonde trends van voeding en leefstijl.

Amsterdams Kaashuis – Henri Willig 14:35

Van boerenbedrijf naar omvangrijke speciaalkaasmaker en toeristische topattractie. Henri Willig exporteert zijn bijzondere kazen naar meer dan 30 landen. Daarnaast ontvangt Henri Willig jaarlijks miljoenen bezoekers in zijn eigen winkels en kaasboerderijen. In één van de meerdere winkels in Amsterdam ervaarden we een beleving. Authentiek, aantrekkelijk voor toeristen. Een commercieel voorbeeld van hoe een producent zijn markt verbreedt, keten verkort en kansen benut.



SLA – 14:55

Organic Salad bar. Dit concept raakt misschien wel de kern van de trendtour. Gezonde leefstijl wordt gecombineerd met een drukbezet stadsleven. SLA wil inspireren en leren hoe lekker gezond eten kan zijn. Onbewerkt, biologisch of van dichtbij. Het liefst in het seizoen. En gemakkelijk: SLA om mee te nemen of simpel en snel te bestellen via een van de platforms als Foodora. Een groeiend afzetkanaal, circa 30% wordt in deze winkel bijvoorbeeld online besteld. Ook het concept groeit. Na de opening van de eerste winkel in 2013 zijn er inmiddels 9 Ilovesla-winkels.





Foodhallen – 15:35

Een soort multi-speciaalzaak in horecavorm. Een populaire formule op een vaak spannende/ culturele locatie gecombineerd met andere sterke functies. Zelfstandige ondernemers delen samen in een gedeelte van de kosten en worden uitgedaagd continue de consument te verrassen.



De telers van Dutch Specials ervaren dat kansen zichtbaar worden door met de horecaondernemers zelf in gesprek te gaan. Hoe wordt vers product nu aangeleverd of bewerkt? Welke waarde kunnen producenten hier zelf in toevoegen en hiermee de ondernemers ontzorgen. De foodhallen zijn een prima gelegenheid voor deze ontdekkingsreis van aansluiting product en markt.

Groentejuwelier Tom Ensink – 16:30

In Amsterdam-Zuid heeft een vakspecialist als Tom Ensink bestaansrecht. Kwaliteit staat bovenaan, prijs is geen issue. Daartegenover is teleurstelling ook geen mogelijkheid. Het traditionele aanbod van onbewerkt groente en fruit bevat nog maar 20% van het geheel. De verse maaltijden, wijnen, kazen, noten uit eigen branderij, ruimte voor specialistische wensen en gratis bezorging in Amsterdam zijn belangrijk onderdeel van het succes.





The Avocado Show 17:05

Dit restaurant waar alleen ontbijt en lunchgerechten met avocado geserveerd worden is 6 weken open, kent wachtrijen van 2,5 uur lang en heeft meer dan 65.000 volgers op Instagram en meer dan 50.000 likes op Facebook. Het restaurant is klein en niet spannend van uiterlijk. Dat een restaurant tegenwoordig om een concept of een product kan draaien is hiervan het levende bewijs. Slagingsfactoren volgens de enthousiaste ondernemer: de avocado is populair, neutraal van smaak, mensen eten steeds bewuster en je moet je aan kunnen passen. Mede door de media-aandacht zijn vooral toeristen bezoeker van dit restaurant.



Dutch Specials

Samen ontdekken, inspireren en ontwikkelen. De telers van Dutch Specials verdiepen zich via deze netwerkclub in de ontwikkelingen binnen de Out of Home markt tijdens diverse inspiratie- en kennisbijeenkomsten. Een kansrijke en uitdagende markt voor de bijzondere producten van de 15 leden.
Publicatiedatum: