Landmarkt – 12:00
Mede-oprichter Thijs van Banning: "Direct, zo vers mogelijk en tevens de one-stop shopping mogelijkheid kunnen bieden." Leuk en vakkundig is een van de pijlers van Landmarkt. Landmarkt werkt met vakmensen, hebben direct contact met hun leveranciers en er is altijd wat te doen, te zien en te beleven. De ruimte die Landmarkt biedt voor het verkennen en testen van onder andere producten en verpakkingen in nauwe samenwerking met de leverancier is waardevol. De biologische trend is ook duidelijk zichtbaar bij de ondernemer en ook in de winkel.Amsterdam Centraal – 14:00
De opkomst van bedrijven als Yoghurt Barn en Shakies laat zien dat Healthy on te go in opkomst is. Het station ademt echter (nog) geen 'green & food' naast de gevestigde fastfood aanbieders alsook toeristische winkeltjes. Een wereld te winnen gezien de gezonde trends van voeding en leefstijl.Amsterdams Kaashuis – Henri Willig 14:35
Van boerenbedrijf naar omvangrijke speciaalkaasmaker en toeristische topattractie. Henri Willig exporteert zijn bijzondere kazen naar meer dan 30 landen. Daarnaast ontvangt Henri Willig jaarlijks miljoenen bezoekers in zijn eigen winkels en kaasboerderijen. In één van de meerdere winkels in Amsterdam ervaarden we een beleving. Authentiek, aantrekkelijk voor toeristen. Een commercieel voorbeeld van hoe een producent zijn markt verbreedt, keten verkort en kansen benut.SLA – 14:55
Organic Salad bar. Dit concept raakt misschien wel de kern van de trendtour. Gezonde leefstijl wordt gecombineerd met een drukbezet stadsleven. SLA wil inspireren en leren hoe lekker gezond eten kan zijn. Onbewerkt, biologisch of van dichtbij. Het liefst in het seizoen. En gemakkelijk: SLA om mee te nemen of simpel en snel te bestellen via een van de platforms als Foodora. Een groeiend afzetkanaal, circa 30% wordt in deze winkel bijvoorbeeld online besteld. Ook het concept groeit. Na de opening van de eerste winkel in 2013 zijn er inmiddels 9 Ilovesla-winkels.Foodhallen – 15:35
Een soort multi-speciaalzaak in horecavorm. Een populaire formule op een vaak spannende/ culturele locatie gecombineerd met andere sterke functies. Zelfstandige ondernemers delen samen in een gedeelte van de kosten en worden uitgedaagd continue de consument te verrassen.De telers van Dutch Specials ervaren dat kansen zichtbaar worden door met de horecaondernemers zelf in gesprek te gaan. Hoe wordt vers product nu aangeleverd of bewerkt? Welke waarde kunnen producenten hier zelf in toevoegen en hiermee de ondernemers ontzorgen. De foodhallen zijn een prima gelegenheid voor deze ontdekkingsreis van aansluiting product en markt.