Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Toekomst Hollandse biologische kasgroenten ligt in marktgerichte teelt"

Tholen – De vraag naar biologische kasgroenten zit in de lift. Biologische telerscoöperatie Nautilus Organic ziet de vraag vanuit Engeland, Scandinavië en ook in het binnenland gestaag groeien. "We zien veel aanvragen voor grote volumes. Qua klantenkring breiden we niet veel meer uit, maar het volume bij bestaande klanten neemt wel behoorlijk toe", vertelt Coert Lamers, accountmanager kasgroenten.

"In 2008 leek de vraag vanuit Engeland vanwege de crisis nog sterk te dalen", aldus Coert. Inmiddels zijn de kaarten opnieuw geschud. "Sinds vorig jaar is de vraag aangetrokken. De meeste aanvragen zijn voor het traditionele rijtje met paprika, komkommer en tomaat, maar ook de zoetpuntpaprika trekt aan. Van deze opwaartse trend is ook in het binnenland sprake. Je ziet dat het volume glasgroenten toeneemt. Dat zie je indirect terug bij het huidige bio-aanbod bij de supermarkten."


Komkommerteelt bij Biokwekerij Van Paassen.

"Ook elders in Europa, zoals in Scandinavië, zie je een trend met een stijgende lijn. Die zet zoals het er nu naar uitziet voorlopig nog wel door. Nergens in Europa is er sprake van een kentering. De Verenigde Staten worden langzaam maar zeker ook een steeds grotere afnemer. Daar gaat nogal wat volume paprika naartoe", vervolgt de accountmanager. Hij ziet dat er vanuit de aanbodkant jaarlijks een paar procent bijkomt. Zo heeft zich dit jaar nog een nieuw lid aangesloten bij Nautilus met 6,8 hectare aan kassen.

Kort op het gewas zitten

In de praktijk blijkt het moeilijk in te schatten hoe de volumes en de prijzen voor glasgroenten zich zullen ontwikkelen. Dat bleek vorig jaar juni toen stormschade en hageloverlast zorgden voor grote verliezen, met name in de conventionele hoek. Ook ziekten en plagen gooien geregeld roet in het eten. "Aan het begin van het Hollandse seizoen heeft gelukkig nog geen enkele glasteler daar hinder van ondervonden. Toch blijven het slechts momentopnames. Met name in paprika wil de luis nog wel eens opduiken. Als biologische teler is het altijd een uitdaging om de ziektes voor te blijven. Telers adviseren daarom zo kort mogelijk op je gewas te zitten. Dan kan vaak nog op een biologische manier worden ingegrepen. Ben je een stadium verder, dan rest weinig anders dan toekijken en hopen dat de plaag er zo snel mogelijk uit is", licht Coert toe.

Krapte op paprikamarkt

Uitgaande van een normaal seizoen, waarin er geen bijzonderheden zijn met betrekking tot het klimaat of ziektedruk, voorziet Coert positieve ontwikkelingen voor de blokpaprika. "Hoewel het totaalareaal in Nederland ietwat is geslonken, is de vraag – net als vorig jaar – nog steeds goed. Retail meldt zich voortdurend; alles is al zo goed als ingedeeld. Dat geldt ook voor puntpaprika. We hebben meer aanvragen gehad dan in voorgaande jaren, dus daar voorzie ik een redelijke krapte op de markt."


Zoete puntpaprikateelt bij Frank de Koning.

Toekomst in marktgerichte teelt

De doordachte productiewijze komt de prijsvorming van Hollands product ten goede, beschrijft Coert. "Nederland heeft als onderscheidend vermogen dat we marktgericht telen. Hier wordt goed samengewerkt met partijen die met retail om tafel zitten en het product afstemmen op hun behoefte. We duwen het product niet zomaar op de markt. In Spanje komt het nog wel eens voor dat er een vrachtwagen op commissiebasis naar Nederland wordt gestuurd. De Nederlandse handel denkt meer vanuit de consument en zet in samenspraak met retail daadwerkelijk een marktgericht product neer. Daar ligt de toekomst. Combineer dat met een flexibele houding en een klantvriendelijke mentaliteit, dan blijft het Hollands product in het buitenland ook niet onopgemerkt. Wij Nederlanders lopen vaak net een tandje harder om de klant te ontzorgen. Zo krijgen we vanuit onze tussenhandelspartij nog wel eens het verzoek bij te leveren als de winkelverkoop bij een klant harder gaat dan gepland. Daar zitten wel eens uitdagingen - je zit immers met een versproduct - maar we komen er vrijwel altijd wel uit."

Nauwe aansluiting Hollandse en Spaanse seizoen

Medio maart zijn de eerste komkommers, aubergines en (zoetpunt)paprika's van Hollandse bodem geoogst. Eind maart volgden de kleine tomatensoorten en half april de trostomaten. In de regel sluiten het Spaanse en Hollandse seizoen goed op elkaar aan. "Raakt de paprika in Spanje op, dan nemen de paprika's van eigen bodem het stokje over. Daar staat tegenover dat een aantal Spaanse leveranciers wel jaarrond komkommer beschikbaar hebben."


Sortering aubergines van Kwekerij Frank de Koning.

De afgelopen twee jaar groeit de vraag naar biologische glasgroenten in Nederland harder dan het aanbod. "Dat komt deels vanwege de toegenomen publiciteit en de voedseltrends waarin bewust leven centraal staat en waarin biologisch natuurlijk voorziet. Biologische voeding is allang geen hype of trend meer, maar een heuse levensstijl."

Voor meer informatie:
clamers@nautilusorganic.nl
www.nautilusorganic.nl