Primeur in Nederland: pop-up biologisch restaurant
René Heusschen: Wat je ziet is dat horeca achterloopt op het vlak van duurzaamheid. In de supermarkten is het aandeel biologisch inmiddels zo'n 5 procent. In de horeca is dit nog geen 1,5 procent. Gelukkig zie je de horeca de laatste tijd een inhaalslag maken. De interesse in duurzame bedrijfsvoering en biologische producten neemt duidelijk toe. In Leiden organiseerden we onlangs een bijeenkomst waar meer dan 100 koks en restaurateurs aanwezig waren."
Het restaurant van de Ijsselhallen koopt voor de Bio-beurs alle producten in bij een leverancier die al voor 98 procent biologisch is. Dit maakt inkoop en controle hierop gemakkelijk. Wel moet nu de opslag van alle food en beverage voor de Bio-beurs zowel fysiek als administratief gescheiden worden van de reguliere producten. Bijvoorbeeld de frituurolie die het restaurant normaliter gebruikt wordt nu apart gehouden. De ingehuurde biologische kok instrueert het personeel van het restaurant, zodat ze een goed verhaal kunnen vertellen over de producten die ze serveren.
Het pop-up restaurant heeft het gouden EKO-certificaat voor restaurants. Dit betekent niet alleen 80 tot 100 procent biologische producten, maar ook aandacht voor andere duurzaamheidsissues. Zo kijkt het restaurant naar de duurzaamheid van het servies en bestekgoed en is er een afspraak met de Voedselbank in Zwolle. Alle eten en drinken dat overblijft gaat naar de Zwolse Voedselbank.
Voor meer informatie: www.bio-beurs.nl