Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Wat Duitse consumenten onder biologisch verstaan

Nog nooit eerder werden biologische levensmiddelen in Duitsland zo goed verkocht als tegenwoordig. In 2015 is de omzet die in Duitsland met biologische levensmiddelen behaald werd met circa 11 procent gestegen ten opzichte van 2014. In de EU wordt de biologische verordening echter heel verschillend toegepast. De EU plant daarom om een nieuwe biologische verordening uit te vaardigen. De onderhandelingen hierover zijn momenteel in volle gang. Maar wat verstaan consumenten eigenlijk onder het begrip 'biologisch' wanneer dit op de verpakking van een levensmiddel staat? Een actuele enquête van TÜV SÜD geeft hierover uitsluitsel.

Wat consumenten onder de kort term 'bio' op de verpakking verstaan, is niet uniform. Volgens een enquête van TÜV SÜD vindt één vijfde van de ondervraagden dat het begrip geen duidelijke criteria heeft. Consumenten brengen het begrip 'bio' het meest in verband met een geringe inzet van gewasbeschermingsmiddelen en diermedicatie bij de levensmiddelproductie. Bovendien worden traditionele teeltvormen bij planten c.q. houdingsvormen bij dieren geassocieerd met een biokeurmerk.



13 procent van de ondervraagden verbindt met biologisch een lagere belasting van het milieu. Slechts 11 procent denkt aan bijzondere wettelijke grenswaarden voor resten van gewasbeschermingsmiddelen waaraan een bioproduct moet voldoen. Volgens de enquête kenmerkt het begrip 'biologisch' voor veel consumenten eerder de manier waarop producten geproduceerd worden dan de inachtneming van afzonderlijke grenswaarden.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven