De Amerikaanse onderzoekster Brenna Ellison en haar team voerden bij meer dan 600 mensen een experiment uit omtrent smaak, voedingswaarde, veiligheid en kans op kopen van aardbeien en chocoladekoekjes van een fictief merk. Biologisch of niet en verkrijgbaar bij één van de twee grote supermarkten Walmart of Target. Elke deelnemer beoordeelde 1 product.
"In eerdere onderzoeken was de vraag altijd wat iemand bereid was te betalen voor biologische producten, maar de context kwam nooit ter sprake. In dit onderzoek wordt ook gekeken naar de interactie tussen etiket en product type", zegt Brenna Ellison.
Er werden twee verschillende en uiteenlopende producten van twee verschillende supermarkten gebruikt in het onderzoek. De resultaten tonen aan dat context inderdaad van invloed is. De biologische producten werden hoger geacht dan de niet-biologische en de onderzoekers vonden een interessante interactie tussen het biologische label en het product type.
"Van de biologische aardbeien werd verwacht dat ze beter zouden smaken, maar bij de koekjes was dat niet het geval", zegt Brenda. "Men dacht dat de voedingswaarde van de biologische koekjes twee keer zo hoog zou zijn als van de niet-biologische, maar daar was bij de aardbeien weer geen sprake van. Het resultaat suggereert dat bij aardbeien de nadruk op smaak ligt en bij koekjes op voedingswaarde."
Ook was de plek waar het product werd gekocht, van belang. Een supermarkt als Target profileert zich als stijlvol, Walmart daarentegen promoot een lagere prijs. Daarnaast schenen deelnemers misleid omtrent biologische normen.
"Hoewel het USDA Biologisch etiket voorschrijft dat een product minstens 95% biologische ingrediënten bevat, dachten de deelnemers dat er in de biologische koekjes maar 62% zat. Klanten moeten beter geïnformeerd worden", zegt Ellison, "om te zorgen dat consumenten meer inzicht krijgen en dat de normen en definities overal gelden."
Het onderzoek is gepubliceerd in Food Quality and Preference en geschreven door Brenna Ellison, Brittany Duff, Tiffany Barnett White and Ph.D. student Zongyuan Wang. Er is geen financiële steun voor het onderzoek gegeven door retailers of fabrikanten.
Bron: Science Daily
Abonneren
Vacatures
Type product en verkooppunt essentieel
Consumentenbeleving bepalend bij aankoop bio-product
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-27 De Traay steunt biodiversiteitsonderzoeken van de Odin imkerij
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"
- 2023-08-31 Mijnbiowinkel.nl moet meer zichtbaarheid creëren bij een groter publiek
- 2023-08-30 "Moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen"
- 2023-08-29 Luca Radau treedt toe tot de raad van bestuur van SuperBioMarkt
- 2023-08-28 "Consument begrijpt biologisch niet"
- 2023-08-28 'Zie dat je supermarkt maar eens doen'