Bio-voedsel grootste aandeel in duurzame consumentenbestedingen

Monitor Duurzaam Voedsel wordt verbreed

De Alliantie Verduurzaming Voedsel is positief over de resultaten van de Monitor Duurzaam Voedsel die het ministerie van Economische Zaken 28 oktober gepubliceerd heeft. Uit deze cijfers blijkt dat de markt voor producten met een duurzaamheidskeurmerk volop in beweging is en blijft. Fabrikanten, supermarkten, cateraars en restaurants bieden steeds meer producten aan die geproduceerd zijn met extra oog voor mens, dier of milieu, en consumenten blijken deze producten te waarderen en te kopen. Dit beeld wordt bevestigd door de gedetailleerde omzetmonitor voor keurmerkproducten in het supermarktkanaal over 2014 en de eerste helft van 2015, die binnenkort gepubliceerd wordt door een samenwerkingsverband van een aantal keurmerkorganisaties en brancheverenigingen.

Maar verduurzaming van voedsel gaat verder dan productkeurmerken: in de gehele agrifoodketen worden inspanningen geleverd om voedsel steeds duurzamer te produceren en te distribueren. Daarom ontwikkelt de Alliantie Verduurzaming Voedsel samen met het ministerie van Economische Zaken en andere stakeholders vanaf volgend jaar een bredere Monitor Verduurzaming Voedsel, waarin zoveel mogelijk ontwikkelingen en resultaten op het gebied van emissies, energie, transport, grondstoffen, reststromen, dierenwelzijn, arbeidsomstandigheden, duurzame teelt en eerlijke handel inzichtelijk worden gemaakt. Ook voor het meten van de toekomstige omzetontwikkelingen van producten met een duurzaamheidskeurmerk wordt gezamenlijk gewerkt aan een goede, robuuste methodiek.
 

Over de Alliantie Verduurzaming Voedsel

De Alliantie Verduurzaming Voedsel is een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO Nederland), de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om de voedselketen te verduurzamen.



Monitor Duurzaam Voedsel 2014

Uit de Monitor Duurzaam Voedsel blijkt dat voor het vijfde jaar op een rij consumenten in 2014 meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel gekocht hebben (+ 18 procent). Het marktaandeel van duurzaam voedsel loopt met een totale besteding van minstens 2,6 miljard euro verder op van 6% naar 7%. De grootste stijging van maar liefst 74% vindt plaats in de professionele markt, zoals horeca, zorginstellingen en catering. Ook in de supermarkt en de speciaalzaken zet de groei van de afgelopen jaren gestaag door met respectievelijk 3% en met 4%.

Biologisch voedsel heeft grootste aandeel in consumentenbestedingen duurzaam voedsel

Binnen de bestedingen aan duurzaam voedsel inclusief stapeling vertegenwoordigt biologisch ruim 35% van de bestedingen. In de steekproef is 957 miljoen euro besteed aan biologisch. UTZ Certified (+66%) is in 2014 na de samengestelde groep Overig (+213%) de grootste relatieve groeier onder de keurmerken als het gaat om de bestedingen.

Klik hier voor meer informatie over de monitor.

Bron: Veneca

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven