Maar verduurzaming van voedsel gaat verder dan productkeurmerken: in de gehele agrifoodketen worden inspanningen geleverd om voedsel steeds duurzamer te produceren en te distribueren. Daarom ontwikkelt de Alliantie Verduurzaming Voedsel samen met het ministerie van Economische Zaken en andere stakeholders vanaf volgend jaar een bredere Monitor Verduurzaming Voedsel, waarin zoveel mogelijk ontwikkelingen en resultaten op het gebied van emissies, energie, transport, grondstoffen, reststromen, dierenwelzijn, arbeidsomstandigheden, duurzame teelt en eerlijke handel inzichtelijk worden gemaakt. Ook voor het meten van de toekomstige omzetontwikkelingen van producten met een duurzaamheidskeurmerk wordt gezamenlijk gewerkt aan een goede, robuuste methodiek.
Over de Alliantie Verduurzaming Voedsel
De Alliantie Verduurzaming Voedsel is een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO Nederland), de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om de voedselketen te verduurzamen.Monitor Duurzaam Voedsel 2014
Uit de Monitor Duurzaam Voedsel blijkt dat voor het vijfde jaar op een rij consumenten in 2014 meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel gekocht hebben (+ 18 procent). Het marktaandeel van duurzaam voedsel loopt met een totale besteding van minstens 2,6 miljard euro verder op van 6% naar 7%. De grootste stijging van maar liefst 74% vindt plaats in de professionele markt, zoals horeca, zorginstellingen en catering. Ook in de supermarkt en de speciaalzaken zet de groei van de afgelopen jaren gestaag door met respectievelijk 3% en met 4%.Biologisch voedsel heeft grootste aandeel in consumentenbestedingen duurzaam voedsel
Binnen de bestedingen aan duurzaam voedsel inclusief stapeling vertegenwoordigt biologisch ruim 35% van de bestedingen. In de steekproef is 957 miljoen euro besteed aan biologisch. UTZ Certified (+66%) is in 2014 na de samengestelde groep Overig (+213%) de grootste relatieve groeier onder de keurmerken als het gaat om de bestedingen.Klik hier voor meer informatie over de monitor.
Bron: Veneca