Klik hier voor een vergroting.
Of het nu om vlees, vis, eieren, fruit en groente of dranken gaat, bijna geen enkele keten communiceert een concreet beleid om de duurzaamheid te verbeteren, met uitzondering van La Place met een C-label. Radboud van Delft, directeur van Rank a Brand: “In een sector met grote mondiale milieueffecten, zoals grootschalige landbouw en veeteelt waarvoor tropisch regenwoud wordt gekapt, hopen we dat er snel iets verbetert.”
La Place scoort punten vanwege het gebruik van gecertificeerde biologische producten voor groente, fruit en aardappelen. Beide ketens doen het ook redelijk goed als het gaat om het aanbieden van vegetarische en fairtrade producten. IKEA Restaurant scoort goed op klimaatbeleid, onder andere doordat 42% van het elektriciteitsverbruik van IKEA afkomstig is van hernieuwbare energiebronnen. Ook heeft IKEA een duidelijk beleid om afval te beperken.
Populaire ketens als Burger King, KFC, New York Pizza en Domino's Pizza krijgen van Rank a Brand het E-label. Alleen IKEA Restaurant en La Place doen het redelijk. Zij scoren allebei het C-label met 9 van de 23 te behalen punten. McDonalds en Subway scoren het D-label, beide met 4 van de 23 punten, dus ook daar is een verbeterslag nodig.
In vergelijking met de vorige ranking heeft Rank a Brand enkele criteria toegevoegd om de beoordeling meer in lijn te brengen met andere sectoren, onder andere op het gebied van klimaatbeleid en het terugdringen van afval. Daardoor heeft La Place het B-label verloren. Van der Valk, AC Restaurants en Burger King verliezen het D-label. Van Delft: “Wij verwachten van merken dat ze stap voor stap verbeteringen doorvoeren. Dat zien we in deze sector helaas nog onvoldoende. De lat komt steeds hoger te liggen."