Amerikaanse vraag bio-appelen overstijgt aanbod

De populariteit van biologische appelen is in de Verenigde Staten zo snel gestegen dat het aanbod de vraag niet kan bijbenen. In de staat Washington, de appelstaat bij uitstek voor zowel conventionele als biologische appelen, schroeven telers de productie op om aan de vraag te kunnen voldoen.

"De vraag naar biologische appelen is zeker groter dan het aanbod", vertelt Tim Evans van Chelan Fresh Marketing. "Vorig jaar was de markt meer in balans toen we een grotere oogst hadden, maar de oogst is dit jaar iets lager en de vraag naar bio-appelen is echt fors gestegen in de afgelopen jaren." Hij wijst op een veranderende perceptie op voedsel als belangrijkste aandrijver voor de groei. Consumenten zijn nieuwsgieriger naar het verhaal achter een product en ze zijn steeds vaker bereidt een hogere prijs te betalen voor biologisch fruit. Telers reageren op deze trend door het areaal uit te breiden.

"We hebben honderden hectares in omschakeling naar biologische teelt", vertelt Tim. "We willen de biologische aanvoer op een niveau krijgen dat overeenkomt met de vraag."

"Ons biologische programma groeit met de minuut en het is het segment waarin we het snelst groeien", vertelt John Onstad van Sage Fruit. "Ik zie de vraag naar biologische appelen niet afremmen. De enige remmende factor is de productie." Hij voegt toe dat de consument die geïnteresseerd is in biologisch fruit ook meer waarde hecht aan rassen. De meest populaire rassen zijn dan ook de rassen die zich duidelijk onderscheiden van de rest, zoals Fuji's, Gala's en Honeycrisps.



Appelen goed instapproduct

Omdat appelen een hoofdproduct zijn bij de retail, zijn biologische appelen een goed product om consumenten kennis te laten maken met biologisch fruit. Ook het feit dat appelen tot het standaardassortiment van elke supermarkt hoort, draagt bij aan de groei van de biologische appelen.

"Een appel is een primair product, dus is het een goed instapproduct voor veel mensen", aldus Addie Pobst van Viva Tierra Organic. De bekendheid van de appel maakt dat het voor een retailer aantrekkelijk is om de biologische appel als eerste bio-product in het schap te leggen.

"Ik kan met niet voorstellen dat je een supermarkt in de Verenigde Staten binnenloopt en er geen appelen liggen", vervolgt Addie. "En als een winkel biologisch fruit verkoopt, hebben ze zeker ook biologische appelen." Naast een groeiend areaal werken telers en marketeers ook aan nieuwe manieren om biologisch fruit te promoten. Biologische appelen worden nog veel los aangeboden, maar er komt meer belangstelling voor tassen appelen.

"De tassen met een inhoud van drie pond (ongeveer 1,3 kilo) en twee pond (bijna 1 kilo) slaat aan bij de consument die daardoor ziet dat het een product met waarde is", sluit Addie af. "De supermarkten zijn er ook blij mee, omdat de kans dat biologisch fruit voor conventioneel wordt aangezien beperkt wordt. Dus de tassen zijn belangrijker geworden in de afgelopen tien jaar."

Voor meer informatie:

Tim Evans
Chelan Fresh Marketing
+1 509 682 4252

John Onstad
Sage Fruit
+1 509 248 5828

Addie Pobst
Viva Tierra Organic
+1 360 855 3195

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven