"De vraag naar biologische appelen is zeker groter dan het aanbod", vertelt Tim Evans van Chelan Fresh Marketing. "Vorig jaar was de markt meer in balans toen we een grotere oogst hadden, maar de oogst is dit jaar iets lager en de vraag naar bio-appelen is echt fors gestegen in de afgelopen jaren." Hij wijst op een veranderende perceptie op voedsel als belangrijkste aandrijver voor de groei. Consumenten zijn nieuwsgieriger naar het verhaal achter een product en ze zijn steeds vaker bereidt een hogere prijs te betalen voor biologisch fruit. Telers reageren op deze trend door het areaal uit te breiden.
Appelen goed instapproduct
Omdat appelen een hoofdproduct zijn bij de retail, zijn biologische appelen een goed product om consumenten kennis te laten maken met biologisch fruit. Ook het feit dat appelen tot het standaardassortiment van elke supermarkt hoort, draagt bij aan de groei van de biologische appelen."Een appel is een primair product, dus is het een goed instapproduct voor veel mensen", aldus Addie Pobst van Viva Tierra Organic. De bekendheid van de appel maakt dat het voor een retailer aantrekkelijk is om de biologische appel als eerste bio-product in het schap te leggen.
"De tassen met een inhoud van drie pond (ongeveer 1,3 kilo) en twee pond (bijna 1 kilo) slaat aan bij de consument die daardoor ziet dat het een product met waarde is", sluit Addie af. "De supermarkten zijn er ook blij mee, omdat de kans dat biologisch fruit voor conventioneel wordt aangezien beperkt wordt. Dus de tassen zijn belangrijker geworden in de afgelopen tien jaar."