Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Beschikbaarheid punt van zorg

Zweedse vraag bio-producten stijgt snel

De biologische verkopen in Zweden blijven groeien. In de eerste helft van 2015 is er bij enkele supermarktketens een groei van 50% gerealiseerd. Vorig jaar kwam de totale groei van de sector uit op 38%, dat berekende Ekoweb. Volgens de verwachtingen zal de sector dit jaar sneller groeien dan vorig jaar.

De officiƫle cijfers ten opzichte van voorgaand jaar komen op 58% groei voor Ica, 48% voor Axfood en 18,9% voor Coop. "De verkoop groeit stevig en het is duidelijk dat de consument biologisch voedsel kiest", vertelt Maria Smith van Ica. Bio-producten maken 4,7% van het assortiment uit, bij Coop is dat 8,9%. Axfood heeft het kleinste bio-assortiment, met 6% van het totale aanbod. "We hebben geprobeerd de prijskloof tussen biologisch en conventioneel te verkleinen", vertelt Thomas Evertsson, directeur van discounter Willys.

Filiaalmanager Erik Johansson, waar biologische producten 10% van de omzet uitmaken, zag de vraag explosief groeien. "Twee jaar geleden explodeerde de vraag. Biologische groenten en fruit bleken het vliegwiel, maar de vraag verspreidde zich naar andere producten", aldus de Zweedse filiaalmanager. "Vijf jaar geleden stonden bio-producten nog stof te verzamelen in de schappen. Vandaag de dag is de situatie totaal omgekeerd. We proberen in alle segmenten een biologisch alternatief te bieden, dat is wat de klanten van ons verwachten."

De enige zorg is dat de vraag het aanbod overstijgt. "Het is een feit dat de beschikbaarheid ons in bepaalde segmenten afremt", aldus Maria Smith. "Het is moeilijk om de hand te leggen op biologische producten."

bron: dn.se
Publicatiedatum: