De officiële cijfers ten opzichte van voorgaand jaar komen op 58% groei voor Ica, 48% voor Axfood en 18,9% voor Coop. "De verkoop groeit stevig en het is duidelijk dat de consument biologisch voedsel kiest", vertelt Maria Smith van Ica. Bio-producten maken 4,7% van het assortiment uit, bij Coop is dat 8,9%. Axfood heeft het kleinste bio-assortiment, met 6% van het totale aanbod. "We hebben geprobeerd de prijskloof tussen biologisch en conventioneel te verkleinen", vertelt Thomas Evertsson, directeur van discounter Willys.
Filiaalmanager Erik Johansson, waar biologische producten 10% van de omzet uitmaken, zag de vraag explosief groeien. "Twee jaar geleden explodeerde de vraag. Biologische groenten en fruit bleken het vliegwiel, maar de vraag verspreidde zich naar andere producten", aldus de Zweedse filiaalmanager. "Vijf jaar geleden stonden bio-producten nog stof te verzamelen in de schappen. Vandaag de dag is de situatie totaal omgekeerd. We proberen in alle segmenten een biologisch alternatief te bieden, dat is wat de klanten van ons verwachten."
bron: dn.se