Bio-vleesvervangers grootste marktaandeel met 22%

Vlaanderen: Biologische landbouw blijft een kleine maar groeiende sector

De groei van de bio-sector in Vlaanderen zette zich door in 2014. Het areaal bleef met 5.042 hectare (-0,5%) nagenoeg stabiel ten opzichte van 2013, terwijl het aantal biologische bedrijven toenam met 7% tot 343. Van deze bedrijven zijn er 43 ook nog gecertificeerd als verkooppunt. De gemiddelde bedrijfsgrootte van een bio-bedrijf bedraagt 14,7 hectare. Dit alles staat in het nieuwe jaarrapport over de biologische landbouw in Vlaanderen.

Het bio-areaal in Vlaanderen bestaat voor 48% uit grasland, boomkweek en grond in natuurbeheer, voor 17% uit bodembedekkers zoals klavers, voor 14% uit granen, voor 11% uit aardappelen, groenten en kruiden en voor 9% uit fruitteelt. 120 bio-bedrijven hebben dieren. Het aantal biologisch gehouden varkens en melkkoeien nam af met respectievelijk 53% en 6%, terwijl het aantal geiten en kippen met 5% en 3% toenam.



De Vlaamse overheid gaf in 2014 3,8 miljoen euro uit aan de biologische landbouwsector, bijna 7% meer dan in 2013. Het accent blijft op de ondersteuning van de productie en de producent liggen. 44% van de uitgaven komt terecht bij de bio-landbouwers, en het is vooral daar dat er een toename is. De grootste uitgavenpost is de hectarepremie, waarvoor 1,03 miljoen euro werd uitbetaald in 2014. 21% van het budget ging naar keten- en marktontwikkeling, een vijfde ging naar onderzoek- en kennisontwikkeling en de resterende 15% werd besteed aan de promotie van biologische producten en vormingsactiviteiten.

Ook de bio-bestedingen in Belgiƫ groeien in 2014 verder tot 435 miljoen euro (+3,8%), terwijl de totale voedingsbestedingen met 0,8% dalen. Vlaanderen heeft hierin een aandeel van 212 miljoen euro. Voor de totale bio-voedingsmarkt bedraagt het marktaandeel 1,8%. Binnen de verse voeding heeft bio een marktaandeel dat groter is dan 2% en gestaag verder groeit. Bio-zuivel is met 11% marktaandeel het sterkst groeiende segment en biologische vleesvervangers hebben met 22% het grootste marktaandeel. De klassieke supermarkt blijft het grootste distributiekanaal met een aandeel van 45,3%, maar de buurtsupermarkt en hard discount winnen terrein.

Klik hier voor her volledige jaarrapport.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven