Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Vaak telen onze telers biologisch"

De menselijke maat als basis bij Willem & Drees

Willem & Drees levert aardappelen, groenten en fruit van boeren uit de buurt. 'Vers van dichtbij', is het credo van het bedrijf. In 2009 startte Willem & Drees met dit concept in de regio Amersfoort om te ontdekken of het mogelijk was om lokaal geteelde AGF-producten in supermarkten in de buurt aan te bieden. Nu, vijf jaar verder, zijn de Willem & Drees producten verkrijgbaar in zo'n 250 supermarkten (zoals Jumbo, C1000, Spar en Coop) in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland, Flevoland, Brabant, Friesland en delen van Overijssel en Limburg. De ambitie is om het bedrijf in de komende jaren verder uit te bouwen tot dé speler in lokaal eten in Nederland. Ruim 100 AGF-telers leveren op dit moment aan Willem & Drees.


Links: Willem Treep en Drees Peter van den Bosch. Rechts: De Willem & Drees-producten bij Jumbo Leidschendam.

B-to-C, B-to-B en duurzaam inkopen

Drees Peter van den Bosch, samen met Willem Treep oprichter van Willem & Drees, is erg enthousiast over hun concept en ziet dat het wèrkt. Hun idee slaat niet alleen aan op de consumentenmarkt via verkoop in onder meer supermarkten en restaurants, maar ook in andere markten. Drees: "We zien de volumes toenemen op de consumentenmarkt, maar ook in business-to-business is er een groeiende interesse naar onze producten, met name via bedrijfscatering. Zo leveren we bijvoorbeeld, onder meer via Bidvest Deli XL, aan cateringketens als Sodexo en Eurest. Een belangrijke reden voor deze interesse is het verduurzamen van de bedrijfscatering in het kader van duurzaam inkopen. We zien uiteraard bij overheden, maar ook bij grotere private marktpartijen, dat zij in hun aanbestedingen de levering van duurzamere producten als voorwaarde stellen."

Menselijke maat en Milieukeur

De 'Willem & Drees boeren' telen met respect voor het milieu door aandacht voor meer biodiversiteit en duurzamere teeltwijzen. "Daarbij kennen wij al onze boeren persoonlijk, hebben met hen langdurige relaties, en werken op basis van vertrouwen. Dat is werken volgens onze menselijke maat", aldus Drees. "Vaak telen onze telers biologisch(-dynamisch); andere telers motiveren wij continu om hun teelten te verduurzamen en begeleiden hen daarin. Sommige marktpartijen die grotere volumes afnemen, willen 'duurzaam' geborgd zien door een certificaat (zoals bij duurzaam inkopen, grote retailers). Daarom betrekken wij een aantal producten ook via onze Milieukeur gecertificeerde telers. Met name in het fruit bieden we een ruim en gevarieerd aanbod van Milieukeur appels en peren van onze telers Toon Vernooij uit Cothen, Djûke van der Maat (Nieuw Slagmaat) uit Bunnik, Henk van Wetten uit Piershil en Milieukeur pruimen van Frederik Bunt uit Slijk-Ewijk. Dit betekent met nadruk níet dat wij daarbij de 'menselijke maat' verliezen, maar wèl dat een groot volume product met eenzelfde duurzaamheidsstandaard wordt geteeld en gecontroleerd door een onafhankelijke partij."

Toekomst

Willem & Drees gaan ervan uit dat het aantal telers dat onder Milieukeur produceert zal toenemen. Drees: "De afgelopen twee jaar hebben wij bijvoorbeeld met een aantal aardbeientelers via een praktijkgroep gewerkt aan het verduurzamen en hebben hierbij ook de Milieukeur criteria in ogenschouw genomen. Dit leidde nog niet tot certificering, verduurzaming is immers een proces. Maar ik hoop dat in 2015 de eerste telers gecertificeerd kunnen zijn."

Bron: SMK Nieuws - Kompas voor duurzamer ondernemen
Publicatiedatum: