Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bionext verwacht stroomversnelling voor bio in 2015

Na een rustig 2014 voor de (bio) landbouw en voedingssector, zal 2015 op veel gebieden een stroomversnelling inluiden. Bionext kijkt in de glazen bol en verwacht:

Sterke vraagtoename van natuurlijk gezonde producten
Vers en minder bewerkt, superfoods, minder zout, suiker en vet, volwaardige producten met goede nutrienten, voeding zonder chemie en bestrijdingsmiddelen, alle onderdeel van de zich steeds versterkende trend van lekker gezond eten rukken op in 2015. Biologisch staat om verschillende redenen centraal in deze trend: landbouw zonder chemie en voeding zonder onnatuurlijke toevoegingen. En dat is wat steeds meer mensen op hun bord willen hebben.

Duurzame productie wordt steeds belangrijker
Of het nu biologisch, fair trade of dierenleven is, de consument hecht steeds meer belang aan echte duurzame productie. De enorme explosie aan namaak-kwaliteitsmerkjes bewijst het succes van de echte duurzaamheidskeurmerken, al zien veel consumenten door de bomen het bos niet meer. Als de circa 10 echte keurmerken door de overheid erkend en gecommuniceerd worden, zal de duurzaamheidsgroei versneld toenemen. Hier gaat een stevig gevecht plaatsvinden tussen de zogenaamd 'duurzame' marketingmerken en de echte duurzaamheidskeurmerken, zoals biologisch.

Biologisch 3.0 krijgt gezicht met EKO
Biologische boeren, merkhouders, winkels en restaurants ontwikkelen continu verder in duurzaamheid. Bio is de kampioen van de duurzame meerkamp en wil dat blijven, met nog meer natuur & biodiversiteit, dierenwelzijn, transparantie en sociale aspecten. Met het EKO-merk kan ieder bedrijf zijn eigen verdere verduurzaming ontwikkelen en neemt de gezamenlijke bio duurzaamheidsafdruk steeds verder.

Nieuwe bio-wetgeving gaat van tafel
Met succes is in december voorkomen dat er onomkeerbare besluiten genomen zijn over een nieuwe bio-wetgeving. Het staat nu zelfs op de lijst van overbodige wetgeving van Timmermans als er voor 1 juli geen overeenstemming is. Makkelijk te voorspellen dat ze dus geheel van tafel gaat, want Brussel en snelheid gaan niet samen.

Bio onderzoek krijgt nieuwe impulsen
Omdat het bio bedrijfsleven nog niet optimaal is aangesloten op de Topsectoren, wordt er in 2015 extra geïnvesteerd in biologisch onderzoek.

Transparantie en apps
In 2015 zullen nieuwe stappen in transparantie voor de consument gezet worden. Apps als Question-mark gaan de consument informeren over duurzaamheid, nutrienten, voedingswaarden, acties, et cetera. En deze hulpmiddelen gaan serieuze invloed uitoefenen bij de keuze voor echt duurzame en echt gezonde producten.

Bio komt weer boven 10% groei
Dit is de makkelijkste voorspelling voor 2015, nu AH op 8 januari bekend gemaakt heeft dat AH Biologisch terug van weggeweest is, en met meer dan 100 productitems wordt uitgebreid. Samen met de biologische A-merken wil AH eind 2015 een keuze van 1.500 bio-producten leveren aan haar klanten. Jumbo komt dit voorjaar ook met zijn eigen bio-merk. Ook andere retailers gaan uitbreiden met bio en er verschijnen weer nieuwe bio-winkelformules. En dit alles gaat achterblijvende A-merken stimuleren om met bio-producten te komen. Kortom, bio gaat boomen in 2015!

Voor meer informatie: www.bionext.nl
Publicatiedatum: