Een kikker laat zich niet koken. Met deze korte film (55') is de publiekscampagne '5 dingen die ze je niet vertellen over de economie' van start gegaan. In de campagne wordt een aantal ingesleten denkbeelden over de economie ontkracht. En worden alle Nederlanders uitgedaagd zelf te blijven nadenken over hun persoonlijke rol in en bijdrage aan de economie. De film werd maandag 1 december na het NOS Achtuurjournaal op NPO1 voor het eerst uitgezonden. De komende weken zullen varianten op de film op tv en radio worden herhaald. Daarnaast is er een speciaal campagneplatform www.5dingen.org.
De film is geïnspireerd op de zogeheten 'boiling frog myth'. Deze wijdverbreide mythe stelt dat een kikker in koud water dat langzaam aan de kook wordt gebracht, blijft zitten tot hij sterft. Dit verhaal wordt daarom wel gezien als metafoor voor de gehele mensheid en haar onvermogen om zich aan te passen aan langzaam veranderende en uiteindelijk bedreigende omstandigheden, zoals de opwarming van de aarde of het disfunctioneren van de economie. In werkelijkheid laat een kikker zich echter niet koken. Door nu deze en een aantal andere ingesleten denkbeelden te ontkrachten, wil de campagne laten zien dat iedereen ook als het de economie aangaat tot veel meer in staat is dan algemeen wordt aangenomen.
Op het platform 5dingen.org worden de film en de varianten erop met alle vijf 'dingen' telkens toegelicht en van commentaar en een concreet handelingsperspectief voorzien. De campagne is in opdracht van Triodos Bank tot stand gekomen. De bank werpt onder andere ook de vraag op of je een bankier wel moet vertrouwen als het over geld gaat.
De campagne kan worden gezien als een logische vervolgstap van Triodos Bank op haar voorgaande campagnes 'Klein. Het Nieuw groot' (juli 2012) en 'Groei is meer dan een cijfer' (december 2013), die beide inspeelden op een breed gedragen behoefte de economie te vernieuwen. Deze leidden tot veel bijval van opinieleiders, de politiek en duizenden Nederlanders en er wordt tot op de dag van vandaag regelmatig aan gerefereerd.
Voor meer informatie: www.5dingen.org
Abonneren
Vacatures
Publiekscampagne ontkracht ingesleten denkbeelden over economie
Een kikker laat zich niet koken
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-18 Too Good To Go voor de vijfde keer verkozen tot meest inspirerende organisatie van Nederland
- 2023-09-12 Quiz over gentech
- 2023-09-07 Praat u ook met werknemers over doorwerken na de AOW?
- 2023-09-05 Re-export afgelopen jaren grootste aanjager Nederlandse exportgroei
- 2023-09-04 ACM: Consumenten hebben recht op duidelijke informatie over duurzaamheid
- 2023-08-30 Belastingdienst van start met inning coronaschuld
- 2023-08-28 Natuur & Milieu waarschuwt voor alarmerend veel bestrijdingsmiddelen in Nederlandse wateren
- 2023-08-25 "Niet verbaasd als inflatie weer zal stijgen"
- 2023-08-25 Groei biolandbouw stagneert: minder geitenhouders en pluimveeboeren
- 2023-08-22 "Onteigeningsdeskundige steeds belangrijker, maar nauwelijks verankerd in de wet"
- 2023-08-22 Hoe kun jij jouw CO2-voetafdruk verkleinen? Check het nu!
- 2023-08-18 Steeds vaker extreme neerslag in Nederland
- 2023-08-17 Nederlandse economie in recessie, maar 'milde recessie is welkom'
- 2023-08-17 Consumptie huishoudens groeit met ruim 1 procent in juni
- 2023-08-16 Spanning op de arbeidsmarkt onveranderd hoog in tweede kwartaal
- 2023-08-11 Minder faillissementen in Nederland in juli
- 2023-08-09 Beleggers en overheid handelen steeds meer in landbouwgrond
- 2023-08-08 Regels voor Oekraïense werknemers uit derde landen veranderen
- 2023-08-07 Amsterdam zoekt teler voor stadslandbouwproject
- 2023-07-20 Energierekening 37 procent hoger