Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bavo van den Idsert (Bionext) reageert op onderzoek Consumentenbond:

"Bio-speciaalzaak onderscheidt zich niet in prijs, maar in specialisme"

Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 150 hardlopende bio-producten in de supermarkt bij biologische winkels over het algemeen duurder zijn. "Dit is een weinig opzienbarend feit", stelt Bavo van den Idsert, directeur van Bionext, de ketenorganisatie voor de biologische sector van boer tot consument. "Alle hardlopers in de supermarkt, gangbaar of bio zijn in de regel duurder bij de speciaalzaak, of het nu de groentespeciaalzaak, de slager, de kaasspeciaalzaak of de biologische winkel betreft. De gespecialiseerde winkel daarentegen onderscheidt zich niet in prijs, maar in z'n specialisme."

Vraag naar gezond bio-eten en voedingsadvies

Bij de gemiddelde biologische winkel heeft de consument keuze uit circa 2.500 biologische producten. Een kenmerk van een breed assortiment is dat lang niet alle producten even snel lopen. Daarom kan een speciaalzaak zich niet veroorloven om hardlopers zo laag te prijzen als een supermarkt. Bovendien heeft de gemiddelde biologische speciaalzaak meer gekwalificeerd personeel die de vele vragen van consumenten over gezonde biologische producten kan beantwoorden. Met de groeiende vraag naar gezond eten en speciale dieetproducten voor met name voedselallergie en –intolerantie, neemt ook de behoefte aan betrouwbaar en goed advies toe. De biologische winkels voorzien in deze behoefte.

Sterke groei biologische speciaalzaak

Dat de prijs niet doorslaggevend is, toont de sterke groei van de biologische winkels. Het aantal nieuwe en vernieuwde winkels is dit jaar groter dan ooit en de omzetstijging in de biologische winkels komt dit jaar waarschijnlijk boven de 10% uit.

Prijs niet heilig

Prijzen vergelijken is niet eenvoudig. Er zijn verschillen per seizoen en zelfs per week, zeker als het verse producten betreft. En wie groot inkoopt kan andere condities verkrijgen dan kleinere partijen. Dat prijs niet heilig is, blijkt ook vanuit een andere invalshoek. Over het algemeen zijn de prijzen voor levensmiddelen te laag in de supermarkt. Er woedt sinds de zomer een verhevigde concurrentiestrijd tussen de grote supers op prijs, waar vooral (gangbare) telers de dupe van worden. Als er gestunt wordt met de prijs, moet de teler uiteindelijk genoegen nemen met minder geld. In de Nederlandse glastuinbouw wordt structureel onder de kostprijs verkocht door veel telers. Een recent voorbeeld is de prijsdumping van de gangbare bananen tot ver onder de euro per kilo. Dat staat in geen enkele verhouding tot de kostprijs voor de teelt, het vervoer, de distributie en doet vrezen voor de prijs die de teler in de derde wereldlanden krijgt. "De biologische sector hecht veel waarde aan evenwichtige prijzen, van boer tot en met consument. Prijsdumping zet altijd de kwaliteit onder druk en dat mag met biologische producten niet gebeuren", stelt Van den Idsert.

Voor meer informatie: van.den.idsert@bionext.nl
Publicatiedatum: