11,6% kiest voor biologisch of duurzaam vlees

Vleesconsumptie van veel Nederlanders aangepast na schandalen

Nederland ontwikkelt een nieuwe eetcultuur. Zoals eerder bijvoorbeeld pasta en rijst vast onderdeel werden van het Nederlandse menu, zo worden vegetarische maaltijden en duurzaam vlees dat nu. Berichtgeving rondom de vleesschandalen versterkt die trend. 1 op de 5 Nederlanders heeft zijn vleesconsumptie namelijk aangepast als gevolg van de schandalen: 5,3% is minder vlees gaan eten, 7,1% is minder van bepaalde soorten vlees gaan eten en 11,6% kiest voor biologisch of duurzaam vlees. Vrouwen geven vaker aan dat ze door de berichtgeving in het algemeen minder vlees zijn gaan eten (8% vs. 3%) en dat ze vaker voor biologisch of duurzaam vlees (16% vs. 8%). Dit blijkt uit een vandaag (30 mei 2013) verschenen onderzoek van Kien Panelwizard, in opdracht van Natuur & Milieu.

Opvallend hoge uitkomst

Een zeer hoge uitkomst, vindt Olof van der Gaag, hoofd marketing en campagnes bij Natuur & Milieu: "We zitten middenin een omslag van ons eetpatroon. De flexitariër heeft de toekomst. Dat is ook nodig om een groeiende wereldbevolking goed te kunnen laten eten zonder de wereld op te eten. Steeds meer mensen staan bewust stil bij hun vleesconsumptie. Tot voor kort aten heel weinig mensen vegetarische producten of duurzaam vlees. Gelukkig verandert dit snel. Daarom willen wij Nederland massaal laten proeven van de nieuwste vleesvervangers."


Keerpunt in eetpatroon

Ook eerdere onderzoeken tonen aan dat we in op een keerpunt staan in ons eetpatroon. Onderzoek van Motivaction (2012) toont aan dat 86% van de Nederlanders flexitariër is: iemand die minimaal één keer in de week geen vlees eet. Cijfers van GFK uit 2012 tonen aan dat de vleesconsumptie dalende is. Trendwatchers als Bakas voorspellen dat mensen steeds minder vlees zullen eten. Uit het onderzoek van Kien Panelwizard blijkt tegelijkertijd dat de potentiële vraag naar vleesvervangers hoog is: 24% zou wel vaker voor een vleesvervanger willen kiezen.

Laatste uitdeelweek vleesvervangers

Natuur & Milieu organiseert de grootste uitdeelactie van vleesvervangers ooit, met steun van de Nationale Postcode Loterij: 2 miljoen vleesvervangers worden gratis uitgedeeld aan iedereen die vlees of een vleesvervanger koopt bij Jumbo. Op 10 april startte de eerste uitdeelweek, 24 april de tweede en vandaag, 29 mei gaat de laatste uitdeelweek van start met vegetarische hamburgers van Vivera en vegetarische kipstukjes van De Vegetarische Slager. Inmiddels zijn er 1,3 miljoen vleesvervangers uitgedeeld.

Over het onderzoek

Het onderzoek van Kien Panelwizard is uitgevoerd onder 758 Nederlanders van 18 jaar en ouder, representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, gezinssituatie en arbeidsparticipatie. Klik hier voor de onderzoeksverantwoording.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven