Horeca omarmt duurzaam ondernemen, maar waar blijft contractcatering?
In oktober 2012 is het Green Key keurmerk voor restaurants in Nederland gelanceerd door stichting KMVK (stichting keurmerk, milieu, veiligheid en kwaliteit). Het keurmerk bestaat al enige tijd voor hotels, maar vanaf nu dus ook voor restaurants. Green Key is een internationaal keurmerk voor bedrijven in de toerisme- en recreatiebranche en in de markt voor vergader- en congreslocatie, die serieus en controleerbaar bezig zijn met duurzaamheid. In Nederland zijn momenteel ruim 500 bedrijven Green Key gecertificeerd. Om het keurmerk te verkrijgen moet het bedrijf voldoen aan 30 verplichte en 40 optionele normen. Hoe meer optionele normen worden uitgevoerd hoe hoger de gradatie is van het keurmerk. Deze gradaties van Green Key keurmerk zijn: brons, zilver, goud en sinds kort zelfs diamant. Bij Green key worden de volgende thema’s behandeld op de mate van duurzaamheid: beleid, management, personeel, energie, schoonmaak, inkoop, Food & Beverage, afval en maatschappelijke betrokkenheid.
Binnen de hotellerie is het Green Key keurmerk sinds haar introductie door meer dan 65% van alle hotels in Nederland behaald. Bekende ketens als Bilderberg, Fletcher en Apollo hotels beschouwen het keurmerk als standaard voor hun duurzaamheidsbeleid. Daarnaast blijven zij door dit keurmerk interessant voor de zakelijke markt, die steeds meer kiest om externe vergaderingen, evenementen en presentaties alleen te houden bij bedrijven die aantoonbaar duurzaam zijn.
Lees hier het volledige artikel dat Michiel van Noort hierover op de website van HTC Advies heeft gepubliceerd.