Zwitserland: Barrières voor bio-producten uit ontwikkelingslanden
Biologische producten worden steeds bekender in Zwitserland en de omzet blijft toenemen. Daarom is het niet verwonderlijk dat zelfs buitenlandse bedrijven van deze groei willen profiteren. Peru is daar een voorbeeld van. Dit land is een belangrijke exporteur van bio-producten, zoals biologisch geteelde koffie.
Om dergelijke producten in de ontwikkelde landen te mogen verkopen, moet aan relevante bepalingen van de bio-labels worden voldaan. Vele Zwitsers zien de buitenlandse producten als een mooie aanvulling op de markt. Echter, voordat de buitenlandse fabrikanten de beschikking krijgen over de juiste Bio Suisse-licentie, moeten ze een aantal hindernissen overwinnen. Er moet een uitgebreide documentatie worden ingevuld door de buitenlandse onderneming. Voor agrarische bedrijven uit het buitenland gelden wel speciale Bio Suisse-richtlijnen. Zij mogen het merk 'Knospe' gebruiken. Let wel: het gaat hierbij alleen om producten die niet in Zwitserland geteeld worden, zoals ananas of avocado's.
Blijkbaar heeft de vereniging Bio Suisse bewust voor een pragmatische aanpak gekozen. Exotische producten, die niet concurreren met lokale producten, krijgen toegang tot de lokale biologische markt, maar de toegang voor andere producten is zeer beperkt.
Vanuit economisch oogpunt zou een meer uitgebreide openstelling van de markt de producenten in ontwikkelingslanden ten goede kunnen komen. Duurzame landbouw kan vooral in de landelijke gebieden helpen om armoede te verminderen en het milieu op de lange termijn te beschermen.
Bron: NZZ.ch