De snel groeiende Zwitserse biologische markt is slechts beperkt open voor producten uit ontwikkelingslanden. Exotische producten, die geen concurrentie betekenen voor lokale producten, hebben toegang tot de lokale biologische markt. Producenten van andere producten kampen met hindernissen.
Biologische producten worden steeds bekender in Zwitserland en de omzet blijft toenemen. Daarom is het niet verwonderlijk dat zelfs buitenlandse bedrijven van deze groei willen profiteren. Peru is daar een voorbeeld van. Dit land is een belangrijke exporteur van bio-producten, zoals biologisch geteelde koffie.
Om dergelijke producten in de ontwikkelde landen te mogen verkopen, moet aan relevante bepalingen van de bio-labels worden voldaan. Vele Zwitsers zien de buitenlandse producten als een mooie aanvulling op de markt. Echter, voordat de buitenlandse fabrikanten de beschikking krijgen over de juiste Bio Suisse-licentie, moeten ze een aantal hindernissen overwinnen. Er moet een uitgebreide documentatie worden ingevuld door de buitenlandse onderneming. Voor agrarische bedrijven uit het buitenland gelden wel speciale Bio Suisse-richtlijnen. Zij mogen het merk 'Knospe' gebruiken. Let wel: het gaat hierbij alleen om producten die niet in Zwitserland geteeld worden, zoals ananas of avocado's.
Blijkbaar heeft de vereniging Bio Suisse bewust voor een pragmatische aanpak gekozen. Exotische producten, die niet concurreren met lokale producten, krijgen toegang tot de lokale biologische markt, maar de toegang voor andere producten is zeer beperkt.
Vanuit economisch oogpunt zou een meer uitgebreide openstelling van de markt de producenten in ontwikkelingslanden ten goede kunnen komen. Duurzame landbouw kan vooral in de landelijke gebieden helpen om armoede te verminderen en het milieu op de lange termijn te beschermen.
Bron: NZZ.ch

Abonneren
Vacatures
- Financieel Administratief Medewerker
- ICT / Masterdata medewerker
- Medewerker Beleidsuitvoering & Ondersteuning
- Product Manager Glasgroenten
- Jr. Product Manager Glasgroenten
- Teeltspecialist
- Manager Dienstverlening
- (junior/aankomend) Sales Manager
- Teeltspecialist Flower Trials & Home Garden
- Commercieel Directeur
Zwitserland: Barrières voor bio-producten uit ontwikkelingslanden
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-12-05 Bio-controle in de landbouw: dit zijn de meest gemaakte fouten
- 2023-12-05 "Risicobeheersplan wordt uiteindelijk een jaarlijks te onderhouden flexibel document"
- 2023-12-04 Ook Nederland maakt nu gebruik van OrganicXseeds database
- 2023-11-23 BioAcademy biedt in Frankrijk trainingen ter ondersteuning van biologische professionals
- 2023-11-23 "Biologisch vertegenwoordigt meer dan een keurmerk; het is een ethische keuze"
- 2023-11-22 Wat zijn de effecten van probiotica op de darmflora van de dunne darm?
- 2023-11-21 Hoe natuur en landbouw twee gescheiden werelden werden
- 2023-11-21 Bart Pijnenburg nieuwe voorzitter LTO Multifunctionele Landbouw
- 2023-11-16 Nieuwsgierige melkveehouders, fruittelers en akkerbouwers gezocht
- 2023-11-13 Triodos Bank: Biodynamische uitgangspunten voor wat betreft mest en voer voor intensieve veehouderij
- 2023-11-13 Toolkit helpt ondernemers bij communicatie over biologisch
- 2023-11-10 “Boeren en tuinders verdienen ook een APK-keuring”
- 2023-11-09 Natuurmonumenten ontvangt 10 miljoen van Nationale Postcode Loterij als impuls voor natuurinclusieve landbouw
- 2023-11-07 Nieuw: Caring Movement
- 2023-11-07 Tool moet boer inzicht geven in bijdrage aan ecosysteemdiensten
- 2023-11-06 Het kan gewoon: Een gifvrije, regeneratieve landbouw bestaat al 100 jaar