De snel groeiende Zwitserse biologische markt is slechts beperkt open voor producten uit ontwikkelingslanden. Exotische producten, die geen concurrentie betekenen voor lokale producten, hebben toegang tot de lokale biologische markt. Producenten van andere producten kampen met hindernissen.
Biologische producten worden steeds bekender in Zwitserland en de omzet blijft toenemen. Daarom is het niet verwonderlijk dat zelfs buitenlandse bedrijven van deze groei willen profiteren. Peru is daar een voorbeeld van. Dit land is een belangrijke exporteur van bio-producten, zoals biologisch geteelde koffie.
Om dergelijke producten in de ontwikkelde landen te mogen verkopen, moet aan relevante bepalingen van de bio-labels worden voldaan. Vele Zwitsers zien de buitenlandse producten als een mooie aanvulling op de markt. Echter, voordat de buitenlandse fabrikanten de beschikking krijgen over de juiste Bio Suisse-licentie, moeten ze een aantal hindernissen overwinnen. Er moet een uitgebreide documentatie worden ingevuld door de buitenlandse onderneming. Voor agrarische bedrijven uit het buitenland gelden wel speciale Bio Suisse-richtlijnen. Zij mogen het merk 'Knospe' gebruiken. Let wel: het gaat hierbij alleen om producten die niet in Zwitserland geteeld worden, zoals ananas of avocado's.
Blijkbaar heeft de vereniging Bio Suisse bewust voor een pragmatische aanpak gekozen. Exotische producten, die niet concurreren met lokale producten, krijgen toegang tot de lokale biologische markt, maar de toegang voor andere producten is zeer beperkt.
Vanuit economisch oogpunt zou een meer uitgebreide openstelling van de markt de producenten in ontwikkelingslanden ten goede kunnen komen. Duurzame landbouw kan vooral in de landelijke gebieden helpen om armoede te verminderen en het milieu op de lange termijn te beschermen.
Bron: NZZ.ch

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Minister van der Wal enthousiast over stikstofplan Joost Samsom
- Partij voor de Dieren Zuid-Holland wil af van energieslurpende glastuinbouw
- "Als de biologische appelverkoop niet stijgt, zullen we onze Jonagold nooit verkocht krijgen"
- Welke taal spreken koeien?
- Eigenaren Sprinklr zien af van winst, het vergroten van de biodiversiteit heeft prioriteit
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-01-26 Ontdek in 2023 nieuwe afzetmarkten op kosten van het EU-Handelsprogramma
- 2023-01-25 44 procent ouders wil broodtrommel inruilen voor gezonde schoollunch
- 2023-01-23 "We stimuleren jongvolwassenen om de stap naar de kas te zetten en in het diepe te duiken"
- 2023-01-23 Braziliaanse coöperaties zetten in op de sociale functie van land voor meer agro-ecologische landbouw
- 2023-01-17 Lectoraat Eiwittransitie ontvangt projectsubsidie voor onderzoek microbiota in de bodem
- 2023-01-16 Thesisprijs Biologische landbouw en Agro-ecologie uitgereikt aan Jasper Van Opstal
- 2023-01-16 EKO merk verrijkt met 3 sterren
- 2023-01-06 "We krijgen altijd veel erkenning vanuit de bio-branche"
- 2022-12-23 "Vervolgonderzoek naar duurzame prijsvorming blijft nodig"
- 2022-12-20 Sector juicht actieplan toe
- 2022-12-20 Wat gaan we doen met 26 miljoen?
- 2022-12-19 "Er is geen tijd meer om elkaar voor de gek te houden"
- 2022-12-19 Biologisch Actieplan: Van 4% naar 15% biologische landbouw in 2030
- 2022-12-19 Derde Organic Business Leadership Cours officieel afgerond
- 2022-12-14 "Jullie studenten hebben de oplossingen"
- 2022-12-13 Begrotingsbehandeling LNV: lobbyinzet met resultaat
- 2022-12-12 Handhavingsinstrumentarium van keuringsdiensten kan worden versterkt
- 2022-12-12 Themadag voor boeren en tuinders: Koolstof en de bodemvruchtbaarheid op mijn bedrijf
- 2022-12-08 "De bio-sector maakt een crisis door, maar we laten het er niet bij zitten!"
- 2022-12-08 Oostenrijk gaat voor 30% bio-landbouwaandeel in 2027