Hoe eco is jouw reis deze zomer?
1. Is eco-label schriftelijk beschikbaar?
Echt 'groene' bedrijven hebben meestal een schriftelijke verklaring met betrekking tot hun milieu-, culturele- en werkgelegenheidsbeleid, vaak beschikbaar op hun website. Als het er niet is, vraag dan waarom niet.
2. Hebben ze lokale werknemers?
Een eco-vriendelijke bedrijf ondersteunt de lokale economie en bevolking. Vraag hoeveel personeelsleden lokaal zijn, en of het bedrijf werkt samen met naburige bedrijven.
3. Zie je zelf het bewijs van eco-vriendelijkheid?
Het behoud van het milieu zal een topprioriteit voor hebt bedrijf moeten zijn. Kijk vooral naar recycling-faciliteiten, veilige verwijdering van afvalwater en het gebruik van natuurlijke verlichting.
4. Oog voor lokale culterele gewoonten?
In het ideale geval zullen ze proberen om belangrijke historische en culturele bezienswaardigheden en tradities te beschermen. Een touroperator zou bijvoorbeeld informatie over de lokale gewoonten aan kunnen bieden en de groepsgrootte kunnen beperken om betekenisvolle ontmoetingen te stimuleren.
5. Gelinkt aan goede doelen?
Vraag of een bedrijf werkt met lokale goede doelen en of deel van de winst naar de lokale gemeenschap gaat.
Bron: Lonely Planet