Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Demeter-keurmerk niet zo bekend, wel goed gewaardeerd

Consumenten zijn weinig bekend met het Demeter-keurmerk, maar staan wel positief tegenover de uitgangspunten. De meest gekochte producten zijn groente, zuivel en fruit. Minst populair zijn kant-en-klaarproducten, snoep en snacks, en babyvoeding.

Het Demeter-keurmerk staat voor producten uit de biologisch-dynamische landbouw. Deze zijn niet alleen biologisch geproduceerd, maar doen ook meer aan het sluiten van kringlopen met mest en voer en extra eisen voor dierenwelzijn. Ook voldoen ze aan bepaalde antroposofische uitgangspunten zoals het gebruik van preparaten ter stimulering van bodemvruchtbaarheid. Daarmee bedient Demeter een nichemarkt. Toch zijn niet alle mensen die Demeter kennen of kopen, goed geïnformeerd. Velen denken dat Demeter een merk is in plaats van een keurmerk vanwege de opvallende positie van het etiket, midden bovenaan op de producten.

Tweedeling

Consumenten associëren biologische producten vaak met dierenwelzijn en milieu. Het Demeter-keurmerk koppelen zij vooral aan respect voor de aarde en voor het leven. Deze spirituele dimensie spreekt de ene helft van de respondenten aan en de andere helft juist niet. De onderzoekers spreken daarom van een tweedeling in de waardering van het keurmerk.


Advies

Het LEI geeft Stichting Demeter advies over het verbeteren van haar concept in het rapport 'Consumenten van Demeterproducten'. Volgens de onderzoekers kan Demeter ervoor kiezen om binnen haar niche het marktaandeel te vergroten. Zo gaven kopers aan specifieke producten te missen zoals brood, koekjes, vleesvervangers en pasta. De andere optie is proberen om meer mainstream te worden. Dat betekent een profilering op 'egoïstische' waarden zoals de gezondheid van de koper of de lekkere smaak van het product.

Bron: LEI Wageningen UR
Publicatiedatum: