Zo'n 65 procent van de bureaus levert biologische- of fairtrade producten, maar alleen als de klant daarom vraagt. Slechts 25 procent biedt duurzame producten standaard aan en heeft een beleid op gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), zoals een MVO inkoopbeleid, zuinige verlichting en recycling. Evenementenbureaus zijn wel actiever als het de interne organisatie betreft. 88 procent gebruikt LED-lampen of spaarlampen, 41 procent is overgestapt op groene stroom en 70 procent let bij de aanschaf van een transportmiddel op zuinigheid. De bureaus geven zich gemiddeld een 6 op het gebied van duurzaamheid, maar vinden duurzaamheid wel belangrijk met gemiddeld een 8.
MVO-beleid
"Doordat de meeste evenementenbureaus geen MVO beleid hebben bieden ze duurzame producten en diensten ook niet actief aan", denkt Mattheus Bleijenberg van het FairClimateFund. "Het is te vergelijken met een bakker die wel biologisch brood verkoopt, maar dat niet in de winkel heeft liggen. Alleen als de klant er speciaal om vraagt wordt het van achter gehaald." De bureaus geven wel aan dat er meer vraag is naar duurzaamheid. Er is dus veel te verbeteren op dat gebied. Nu laten bureaus onnodig kansen van verkoop liggen.CO₂-uitstoot
Ongeveer tien procent wist te noemen wat de CO2-uitstoot of CO2 footprint van het bedrijf was en zes procent heeft wel eens de CO2-uitstoot van een evenement berekend. Wel gaf ruim 50 procent aan daar in geïnteresseerd te zijn. Door de footprint te berekenen krijgt de organisatie inzicht in haar uitstoot en de mogelijkheden om te besparen en te vergroenen. Het FairClimateFund heeft op haar website een eenvoudige calculator gebouwd om de CO2-uitstoot van bedrijven en evenementen te berekenen. Zestig procent gaf aan interesse te hebben om in de toekomst evenementen klimaatneutraal aan te bieden aan klanten.Bron: Evenementen|industrie