Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bestuursvergadering IFOAM EU:

Standpunten voor pluimvee, glasgroente en wijn in voorbereiding

Direct op het European Organic Congress volgde de Bestuursvergadering van het IFOAM EU bestuur. Bionext is hierin vertegenwoordigd. Tijdens de bestuursvergaderingen worden standpunten vastgesteld namens de Europese IFOAM leden.

Op tafel lagen concept standpunten voor pluimvee, voor glasgroente en de vraag hoe we verder moeten met regels omtrent wijn. Alle drie onderwerpen die dit najaar of begin komend jaar door de Europese Commissie besproken zullen worden.

Eén van de belangrijke punten waarover bij pluimvee nog overeenstemming moet worden gevonden, is de vraag hoe groot biologische stallen mogen zijn. Een biologische kippenhouder moet een fatsoenlijk bestaan kunnen opbouwen met zijn bedrijf. Aan de andere kant wil men in de biologische sector duidelijk onderscheidend zijn. Megastallen zijn niet aan de orde.

Biologische glasgroenten worden in de verschillende lidstaten op verschillende wijze verbouwd. Om eenduidigheid te brengen in de regels voor biologische glasgroenten heeft de Europese commissie dit onderwerp op verzoek van enkele lidstaten geagendeerd. De sector wil graag dat er een uitdagende set van regels wordt opgesteld die recht doet aan het duurzame karakter van biologische landbouwproductie, ook voor glasteelt. De praktijken verschillen nogal per land, samenhangend met het verschil in klimaat en geografische locatie. Regels voor energie, voor bemesting, voor conversie en voor bodemkwaliteit zijn de revue gepasseerd en gedeeltelijk besproken. Over conversie was men het eens; geen nieuwe regels voor conversie van telers naar biologische glasgroenteteelt.

De Europese Commissie gaat deze zomer ook de regels voor de bereiding van biologische wijn bespreken. Het ligt de Commissie zo na aan het hart dat ze andere onderwerpen ervoor naar achter heeft geschoven. Strijdpunt bij de bereiding van wijn is het toegestane sulfietgehalte. Zuidelijke lidstaten kunnen, gezien hun klimaat, met heel weinig sulfiet toe en willen dat ook verankerd zien in de regels. Noordelijke lidstaten zoals Duitsland, Oostenrijk en ook Nederland hebben wat meer sulfiet nodig om toch goede biologische wijn te kunnen maken. De zuidelijke lidstaten hebben zich verenigd in een organisatie, de European Organic Winemaking Carta. En die overleggen met een verbond van Duitse en Oostenrijkse wijnmakers over een compromisvoorstel. In Hongarije heeft de IFOAM EU besloten dat ze niet zelf nog weer een voorstel ontwikkelt, maar dat ze een compromis, als dat door deze partijen is bereikt, als haar standpunt zal overnemen.

Bron: Bionext
Publicatiedatum: