Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hierdoor nam verkoop in Food Plaza toe

Onderzoek Universiteit van Tilburg: biologische campagne prikkelt 'morele plicht'

Met een steuntje in de rug, kiezen de campusconsumenten eerder voor een biologisch product. Dat is de uitkomst van een onderzoek van sociaal psychologe Marret Noordewier van Tiber, het Tilburg Institute for Behavioral Economics Research. Albron bood twee weken lang extra biologische producten in de Food Plaza aan. Dat waren zaken als brood, melk, kaas en vlees. De ene week zagen de bezoekers een placemat met stimulerende zinnen als 'Eet u ook graag duurzaam?' De andere week stonden op het placemat meer neutrale zinnen als 'Houd je van lenteweer?' "Het onderzoek bevestigt dat mensen eerder duurzaam consumeren wanneer ze daar op gewezen worden", vertelt Noordewier.

Die uitkomst sluit naadloos aan bij de conclusies van promovendus Robert Gielissen in zijn proefschrift How consumers make a difference, waarop hij 23 juni promoveerde. Consumenten ervaren het gebruik van maatschappelijk verantwoorde producten vaak als morele plicht. Ze zijn bereid hier tien procent meer voor te betalen, maar moeten er dan wel op gewezen worden. Bedrijven zouden hun strategie daarop moeten afstemmen.

Albron constateert dat de behoefte aan biologische producten niet erg hoog is. Peter van den Brandt van Albron: "Als je meer biologische producten gaat verkopen, dan moet je dat dus wel met een campagne ondersteunen."

Bron: UVT, 24-06-10
Publicatiedatum: