Groei biologische markt zorgt voor uitdagingen in Frankrijk
De biologische teelt zal ook moeten intensiveren om aan de groeiende vraag van de consumenten te kunnen blijven voldoen. Een bijkomend probleem voor de biologische teler is dat hij moet opboksen tegen de winstmarges die Franse supermarkten hanteren op biologische producten uit onder meer Latijns-Amerika, Azië of Afrika. Ook stijgt de vraag naar biologische producten buiten de seizoenen om. Dit maakt het noodzakelijk dat biologische groenten en fruit tegen zeer hoge kosten geïmporteerd moeten worden en dit heeft natuurlijk weer negatieve milieu-effecten tot gevolg. En doordat de biologische voedingsmiddelen duurder zijn, zoeken consumenten steeds vaker naar alternatieven, door bijvoorbeeld zelf te gaan telen of meer bij lokale telers te kopen.
De consumptie van biologische producten neemt in Frankrijk jaarlijks met bijna 20 procent toe, een veelbelovende markt dus. Maar hierin zit ook gelijk de moeilijkheid: de productiviteit levert voor verschillende biologische levensmiddelen problemen op. Daarom zet TERANA, een grote Franse coöperatie, zich in voor een intensivering van de ontwikkeling van de biologische teelt. Zij willen de teeltkosten verminderen, zodat uiteindelijk ook de verkoopprijzen kunnen dalen.
02-06-10