Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sommigen houden filosofie niet voor ogen

Groei biologische markt zorgt voor uitdagingen in Frankrijk

In Frankrijk werkt de overgrote meerderheid van de biologische telers volgens de regels van de biologische teelt. Maar de groeiende markt kan ook tot problemen leiden. Het Franse tijdschrift 'Que Choisir' waarschuwt ervoor dat biologische teelt inmiddels ook steeds meer door opportunisten wordt beoefend. Zij houden de filosofie niet voor ogen, telen op een groot oppervlak en vergeten het belang van biodiversiteit en vruchtwisseling. Biologisch wordt in Frankrijk dus misschien wel slachtoffer van het eigen succes.

De biologische teelt zal ook moeten intensiveren om aan de groeiende vraag van de consumenten te kunnen blijven voldoen. Een bijkomend probleem voor de biologische teler is dat hij moet opboksen tegen de winstmarges die Franse supermarkten hanteren op biologische producten uit onder meer Latijns-Amerika, Azië of Afrika. Ook stijgt de vraag naar biologische producten buiten de seizoenen om. Dit maakt het noodzakelijk dat biologische groenten en fruit tegen zeer hoge kosten geïmporteerd moeten worden en dit heeft natuurlijk weer negatieve milieu-effecten tot gevolg. En doordat de biologische voedingsmiddelen duurder zijn, zoeken consumenten steeds vaker naar alternatieven, door bijvoorbeeld zelf te gaan telen of meer bij lokale telers te kopen.

De consumptie van biologische producten neemt in Frankrijk jaarlijks met bijna 20 procent toe, een veelbelovende markt dus. Maar hierin zit ook gelijk de moeilijkheid: de productiviteit levert voor verschillende biologische levensmiddelen problemen op. Daarom zet TERANA, een grote Franse coöperatie, zich in voor een intensivering van de ontwikkeling van de biologische teelt. Zij willen de teeltkosten verminderen, zodat uiteindelijk ook de verkoopprijzen kunnen dalen.

02-06-10