Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
WUR-studenten doen aanbevelingen voor communicatiecampagne

Hoe verleid je consumenten tot het kopen van lupinebonen?

We weten dat een verschuiving in de voedselconsumptie naar plantaardige diëten een sleutelrol speelt in het bereiken van een duurzame toekomst. Maar hoe motiveer je consumenten om nieuwe plantaardige voedingsproducten uit te proberen en hun voedingspatroon te veranderen?

Dit was de leidende vraag voor ongeveer 160 studenten die het vak volgden "persuasion in consumer communication for sustainability", aangeboden door Dr. Daniel Fischer, Associate Professor bij de Strategic Communication Group van Wageningen University. Tussen oktober en december 2021 hielden studenten zich bezig met communicatietheorieën om te begrijpen hoe communicatie consumenten kan overtuigen om hun houding en gedrag te veranderen. In een praktische casestudy pasten de studenten hun theoretische kennis vervolgens toe op een communicatiecampagne uit de praktijk.

Lekker Lupine als casestudy
Een van de casestudies was Lekker Lupine. Vijf groepen van vijf studenten, begeleid door Jitske Fijneman, bestudeerden elk de case en ontwikkelden aanbevelingen voor hoe de bestaande communicatie kan worden verbeterd om consumenten effectiever te overtuigen om Lupine als nieuw product uit te proberen. Een belangrijke uitdaging die de studenten identificeerden was dat, omdat Lupine geen bekende boon is, de consumenten beter moeten begrijpen wat het is en hoe ze de boon kunnen gebruiken.

Alle studenten kregen een pot met lupinebonen, zodat ze er uit de eerste hand ervaringen mee kunnen opdoen die ze vervolgens kunnen posten met een foto waarop ze de lupinebonen eten/koken. 

Drie belangrijkste aanbevelingen
De groepen adviseerden om op communicatiemateriaal (gewone) mensen te tonen die lupinebonen eten, om het eten van lupine voor te stellen als iets wat voor consumenten al heel gewoon is. Een andere suggestie was om te werken met give-aways (bv. gratis proeverijen/ samples van lupinebonen), zodat consumenten uit de eerste hand ervaringen met het product kunnen opdoen. Ook suggereerden studenten om op een goed gedoseerde manier gebruik te maken van dierenleed om Lupine te framen als voorbeeld van een plantaardig dieet en daarmee als potentiële oplossing voor de schaduwzijden van de industriële veehouderij.

Deze aanbevelingen werden in de vorm van een elevator pitch gepresenteerd aan Marieke Lameris van Lekker Lupine, die zeer enthousiast reageerde op deze frisse ideeën. Als dank kregen alle studenten een glazen pot met lupinebonen met verwijzing naar recepten, zodat ze daar uit de eerste hand ervaringen mee kunnen opdoen die ze vervolgens kunnen posten met een foto waarop ze de lupinebonen eten/koken.

Community
Lekker Lupine ervaart de waarde van studenten die vanuit allerhande opleidingen en studies onderzoek doen en Lekker Lupine als casestudy inzetten en probeert zoveel mogelijk aan alle verzoeken tegemoet te komen. Op deze wijze groeit de Lekker Lupine community en inspireren ketenpartners en consumenten elkaar en dragen bij aan de missie op lupine op ieders bord te krijgen.
 
Bron: Lekker Lupine

Publicatiedatum: