Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ondertekenen open brief van WWF

Organisaties verenigen zich voor meer duurzaamheid in herstel van mode- en textielsector na COVID-19

OCA heeft 22 grote bedrijven, merken en organisaties verenigd, die een open brief hebben geschreven aan de sector. Daarin moedigen ze de mode- en textielsectoren aan om naar aanleiding van de COVID-19-crisis de sectoren opnieuw vorm te geven op basis van duurzaamheid en milieuwelzijn.

Deze open brief werd gelanceerd tijdens de virtuele World Water Week 2020 en bevat handtekeningen van multinationals zoals H&M, Tchibo, Burberry, PVH, Tommy Hilfiger, Calvin Klein en Primark, evenals de Sustainable Apparel Coalition, ZDHC, Alliance for Water Stewardship, CDP, de Global Organic Textile Standard (GOTS) en WWF.

De International Labour Organization (ILO) heeft de campagne 'COVID-19: Action in the Global Garment Industry' in het leven geroepen, om de sector aan te zetten tot actie, producenten te ondersteunen en het inkomen, de gezondheid en werkgelegenheid van arbeiders te beschermen. De open brief vermeldt ook de milieuaspecten waar de sector rekening mee moet houden.

Met de handtekeningen in de open brief roepen deze bedrijven andere bedrijven, merken en organisaties in de mode- en textielsector op om:

  • Overheden te ondersteunen en aan te moedigen bij het implementeren van Green Economic Recovery Plans;
  • Zakelijke duurzaamheidsinitiatieven te onderhouden en te versterken;
  • Het belang van WASH te erkennen en actie te ondernemen;
  • Het belang van de natuur te erkennen, in het bijzonder ecosystemen voor zoetwater voor het menselijk welzijn;
  • Duurzaamheidsinitiatieven van merken te vergroten en ruimte te bieden voor circulariteit;
  • Leveranciersrelaties te verbeteren en te versterken; en
  • Traceerbaarheid en transparantie te vergroten.

Sinds de oprichting ondersteunt OCA merken, detailhandelaren en leveranciers bij het bieden van veilige, diverse en verbeterde inkomens voor biologische telers. Deze ondersteuning is nu nog belangrijker geworden door de onzekerheid in de markt en voor de telers wereldwijd als gevolg van COVID-19. "Ondanks de uitdagende omstandigheden die worden veroorzaakt door de pandemie zijn we er bij OCA van overtuigd dat de crisis een prachtige gelegenheid is voor de wereld om te resetten; een kans om de sector en toeleveringsketen opnieuw vorm te geven. Daarom zijn we er trots op dat we aan kunnen sluiten bij de oproep van het WWF en gaan we graag in gesprek met de telers. Als meervoudig initiatiefhouder die gericht is op zekerheid aan het uiterste begin van de toeleveringsketen voor textiel (met telers van biologisch katoen en producenten van ruwe materialen) hebben we met eigen ogen gezien wat voor verwoestende invloed de pandemie heeft op telers", zei Bart Vollaard, directeur van OCA.

"We staan volledig achter de intentie en ambitie van deze brief. We voegen onze handtekening toe aan deze beweging, omdat we er zeker van willen zijn dat niemand vergeet waar de sector daadwerkelijk begint, bij het teeltbedrijf. We moeten onze telers nu meer dan ooit ondersteunen en ervoor zorgen dat we de heropbouw daar starten. WWF deelt die mening en daarom tekenen we deze brief. We moedigen andere bedrijven, merken en organisaties van harte aan om de open brief ook te ondertekenen om hun stem toe te voegen en een duurzamere toekomst te creƫren voor de sector."

Lees hier meer over de brief van WWF.

Publicatiedatum: