Als nieuw: tweedehands kleding geverfd met afvalproducten

Mode is duur, is glamour, is snel. Niet altijd. In het geval van mode-ontwerper Sjaak Hullekes zeker niet. En dat is helemaal zo erg niet. Sterker nog. Het is juist geweldig.

De manier waarop Hullekes kleding aan de man brengt, gebeurt op een bijzondere manier met een duidelijke visie. Hij strijdt tegen de textielverspilling. Nu zul je denken: dat doen er meer. Dat is ook zo. Iedere vintage winkel is er eentje waardoor kleding niet zomaar wordt weggegooid en een tweede kans krijgt.

Tweedehands kleding wordt nieuw
Hullekes gaat die strijd nu aan samen met het Leger des Heils. Hij heeft zich aangesloten bij de Amsterdamse pop-up ReShare Store, waar grote hoeveelheden kleding terecht komen die mensen aan het Leger des Heils hebben aangeboden. En daar blijft het niet bij.

De ontwerper kiest ervoor om handmatig kledingstukken een nieuwe kleur te geven. Niet door deze lukraak te verven met synthetische verf, maar deze subtiel te stylen met een verfbad op basis van bijvoorbeeld kastanjes, walnoten, uilenschollen of avocadopitten. Dat weer afkomstig is van restaurants die dat normaal weg zouden gooien. Daarmee heb je eigenlijk van een oud weer een nieuwe kledingstuk gecreëerd. En gebruik je daar ook nog eens 'afval' voor.

Leger des Heils kledingwinkels
ReShare Stores zijn tweedehands kledingwinkels van het Leger des Heils. Ze bestaan sinds 2013 en bieden kwaliteitskleding en accessoires zoals riemen, rugzak of laptoptas, aan iedereen die geen geld heeft om elders kleding aan te schaffen of bewust kiest voor tweedehands.

In Groningen werd gestart met een pilotwinkel. Inmiddels zijn er ook filialen in Den Haag, Breda, Arnhem, Rotterdam, Nijmegen, Alkmaar, Apeldoorn, Deventer, Dordrecht en nu ook ‘tijdelijk’ in Amsterdam. In het laatste geval met een extra twist dus.

26 miljoen kilo textiel
Nu is het natuurlijk niet nieuw dat het Leger des Heils kleding inzamelt voor mensen die dat kunnen gebruiken. Dat gebeurt al sinds 1885. Inmiddels wordt er jaarlijks 26 miljoen kilo aan textiel verzameld. Sinds 2014 zijn er de winkels. Voor mensen met een kleine beurs of zij die in verband met het milieu er bewust voor kiezen.

Hullekes is Nederlandse modeontwerper en won in 2009 de Dutch Fashion Award. Daarna volgden meer prijzen en in 2011 opende hij zijn eerste winkel, al snel gevolgd door een tweede. Dat hield echte geen stand. Sinds vorig jaar maakt hij een herstart met een pop-up winkel en een nieuwe kledinglijn onder de naam Hul le Kes. Volgens de ontwerper kun je een outfit juist karakter geven door er een vintage stuk aan toe te voegen. Een nieuwe Cowboysbag in vintage stijl past dan heel goed bij een tweedehands wit overhemd met een prachtig nieuwe vaalbruine kleur verkregen uit walnoten.

Nu is er dan de Hul le Kes ReShared collectie. "Ik geloof niet in 'the newest best thing'", zegt Hullekes op zijn website. Ieder seizoen een nieuwe collectie en een nieuwe trendkleur. Van hem hoeft het niet.

Dit bericht is ingestuurd door Twenty Four Webvertising BV.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven