Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Unrobe nu ook uitgeroepen tot Retail Rookie of the Year

Unrobe is uitgeroepen tot RetailTrends & ABN Amro RetailRookie of the Year 2019-2020. Dat is donderdag 12 september bekendgemaakt tijdens de vierde editie van het Retail & Brands Festival. Unrobe liet bedrijven als Labfresh, Crisp en Plantsome achter zich.

RetailTrends presenteert jaarlijks tien innovatieve concepten, die op nieuwe manieren inspelen op consumentenbehoeften, pionieren met nieuwe business modellen en hun bijdrage doen op het gebied van duurzaamheid. Tijdens het Retail & Brands Festival in Amersfoort – met als hoofdsponsor ABN Amro - kregen alle tien bedrijven de tijd om hun concepten te pitchen voor een vakjury. De vakjury koos unaniem voor Unrobe vanwege de overtuigende pitch, de belangrijke missie, het unieke business model en door de schaalbaarheid met hun B2B-strategie.

Oprichter van Unrobe Daan Ubachs krijgt de Retail Rookie Award uitgereikt. (foto Retailtrends Media)

Unrobe
Fashion op basis van vraag en met zero waste. Dat is één van de elementen van het merk waarop de vakjury Unrobe heeft verkozen tot winnaar. Unrobe kleedt de mode-industrie uit van haar slechte gewoonten. De missie luidt dan ook: dressing people by undressing the industry. Zo verkopen ze exclusief op basis van aanvraag. Unrobe produceert precies wat het verkoopt, geen enkel stuk meer. "Zo produceren we zero waste en vragen we aandacht voor de groeiende afvalberg", zegt oprichter Daan Ubachs. Daarnaast gebruiken ze uitsluitend duurzame stoffen als organisch katoen en gerecycled– van de hoogste certificeringen. De producten worden ethisch geproduceerd in premium fabrieken dichtbij huis, in Portugal. Ze zijn volledig transparant door de klant inzicht te geven waar, door wie en hoe de producten gemaakt zijn én wat het gekost heeft. Daan: "We maken gebruik van GOTS-gecertificeerd biologisch katoen, ook gerecycled om zo te gebruiken wat er al is."

Oprichter en eigenaar Daan Ubachs (foto: Femque Schook)

Vakjury
De vakjury bestond uit trendanalist Christine Boland, Jacqueline Welbers, voormalig Retail Rookie of the Year Homie, sectordirecteur retail Margot Potman van hoofdsponsor ABN Amro en Marcel ten Holte, eigenaar van RetailTrends Media.

B2B model
Om de schaalbaarheid te vergroten en de missie verder door te trekken verduurzaamt Unrobe ook andere bedrijven op het gebied van kleding. Naast het bestaande direct to consumer model, produceert Unrobe ook voor merken en festivals. “Bedrijven worden tegenwoordig niet meer alleen op hun core business beoordeelt, daarom is het belangrijk om alle aspecten binnen het bedrijf te verduurzamen en wij helpen daarin op het gebied van kleding”, zegt Ubachs. Zo produceert het merk onder andere duurzaam en ethisch voor Heineken, Dopper, Sodastream, DGTL Festival en Amsterdam Open Air Festival en zijn ze bezig met veel andere partijen.

Vijf voor twaalf
Volgens Ubachs is het 5 voor twaalf in de mode-industrie. Vervuiling, uitbuiting en waste zijn aan de orde van de dag. Bedrijven moeten duurzaamheid nu echt serieus gaan nemen voor het te laat is. Niet alleen als marketingtruc, maar door hun business model erop af te stemmen. "Ik verbaas me over het feit dat de meeste merken nog steeds geen duurzame collectie maken – of een klein deel – maar wat schiet het dan op? De verduurzaming in fashion gaat voor mij nog veel te langzaam", zegt Ubachs.

Voor meer informatie: 

Unrobe
Tussen de Bogen 49
1013 JB Amsterdam
06 29420797
hello@unrobe.com
www.unrobe.com 

Publicatiedatum: