Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Blockchain startup werkt samen met modegiganten om bio-katoen traceerbaar te maken

De consumentenvraag dwingt modebedrijven meer bio-katoen te gebruiken, waardoor dit product op de wereldmarkt een waarde van 13 miljard euro vertegenwoordigt. Ondanks een jaar op jaar teeltgroei van in de dubbele cijfers hebben bedrijven het moeilijk om aan de vraag te voldoen. De gefragmenteerde aard van de aanbodketen maakt het moeilijk voor fabrikanten om te weten of de katoen die ze gebruiken ook echt bio is.

Bext360, een nieuwe tuinbouw blockchain startup probeert dit te veranderen en werkt samen met modegiganten, non-profitorganisaties en technische bedrijven aan een test om te bekijken of de blockchain gebruikt kan worden om de integriteit en authenticiteit van de bio-katoen aanbodketen gegarandeerd te krijgen. 

Dan Jones van Bext360: "We hebben systemen op teeltniveau ontwikkeld. We kunnen zakken zo merken dat we zeker van de locatie zijn waar de katoen geoogst is. 

Het initiatief, de Organic Cotton Traceability Pilot, is een samenwerking met C&A, Zalando, PVH en de Kering Group. Het begon in december en wordt momenteel gebruikt om bio-katoen te traceren van teeltbedrijven tot de plaats waar het verwerkt wordt tot textiel. De tweede fase van de test draait om het traceren van de katoen van de verwerking tot aan de consument. De bedoeling is dat zowel telers, textielproducenten als modebedrijven de bio-katoen kunnen traceren. 

Momenteel maakt bio-katoen, waarvoor minder water en beschermingmiddelen gebruikt worden dan voor conventionele katoen maar dat meer productiekosten genereert, slechts een klein deel van de markt uit -minder dan 1% van de totale hoeveelheid katoen die wereldwijd geproduceerd wordt. Volgens de USDA kunnen de prijzen voor bio-katoen variĆ«ren van drie tot zes keer de prijs van conventionele katoen. 

De vraag naar bio-katoen en de prijzen ervan leiden tot louche praktijken in de sector volgens Jones. "Er is meer bio-katoen in de wereld dan in werkelijkheid mogelijk is. Helaas is niet alles echt biologisch."

Bext360 is de technische partner in de test en werkt met Tailorlux, IN-Code Technologies, en Haelixa. Deze bedrijven leveren verschillende typen markers die toegepast kunnen worden op ruwe katoen om deze te 'taggen'. Bext360 is in staat de microbioom die op het teeltbedrijf en in de katoen zelf gevonden wordt te analyseren, wat een extra vingerafdruk oplevert om de authenticiteit van de katoen te bewijzen. 

Alle gegevens komen op de Bext360 blockchain software. Daar kan elke sample door de hele aanbodketen getraceerd worden en zo een gemakkelijke manier bieden om de bio-katoen te volgen. 

Het gebruik van Bext360 software is ook voor telers een bonus. Omdat de katoen getraceerd kan worden, kan het betalingsproces gedigitaliseerd worden door de garantie dat de telers een eerlijk deel van de opbrengsten van de katoen krijgen. Gebruik van de blockchain geeft katoenhandelaren en modebedrijven de middelen om de katoenhandelaren die in feite geen bio-katoenproducten verhandelen te identificeren. 

Bron: forbes.com 

Publicatiedatum: