Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Nieuwe groeifase voor duurzame cosmetica dankzij Amazon"

Amazon's aankoop van Whole Foods Market is een indicatie dat biologische en duurzame trends een nieuwe groeifase ingaan. Dat zegt Ecovia Intelligence, een onderzoeksbureau dat zich gespecialiseerd heeft in trends onder consumenten. Het bureau verwacht dat de aankoop en levering van biologische en duurzame producten steeds meer online en via thuisbezorging zal plaatsvinden.

Uitkomsten onderzoek

"Duurzame voeding en natuurlijke cosmetica zijn in eerste instantie geïntroduceerd in gezondheidswinkels. De laatste twee decennia heeft dat zich uitgebreid naar de grotere afzetkanalen", legt Ecovia uit. "Mainstream retailers verkopen nu de meeste biologische voeding op alle grote markten. Iedere grote voedselretailer in Noord-Amerika en Europa heeft nu inmiddels een eigen label van biologische voedselproducten. We verwachten dan ook dat de volgende groeispurt zal komen door mobiele apps van leveringsdiensten", zegt het bureau.

De Europese markt: een bijzonder geval

Ecovia Intelligence verwacht dat de overname van Whole Food Market door Amazon vooral invloed zal hebben op de verkoop van biologische en duurzame producten in de VS. De verwachting is dat dit in Europa lastiger zal worden. Het bedrijf legt uit dat in Europa "de markten van biologische voeding en natuurlijke cosmetica zeer verdeeld zijn. Eigen labels van grote retailers zijn het meest succesvol."

"Hoewel er in Europa meer dan 20 ketens van biologische voedingswinkels zijn, zijn geen van hen regionaal aanwezig. Amazon zou daarom meerdere ketens moeten opkopen om een gelijke impact in Europa te hebben", zegt het bureau.

Online retailing

Door de huidige populariteit van smartphones is het zeer waarschijnlijk dat de volgende groeifase voor duurzame en biologische producten bij online retailing ligt, voorspelt Ecovia. "De vraag is hoe merken zullen concurreren op de digitale marktplaats. Whole Foods Market schuift bijvoorbeeld al weg van kleine producenten door zich te richten op private labels en de aankoop van artikelen in grote hoeveelheden. Dat de toekomst digitaal is is dus zeker, maar hoe duurzaam zal de toekomst zijn voor kleine producenten?", vraagt Ecovia zich af.

Bron: Cosmetics Design Europe 
Publicatiedatum: