Rotterdam rijp voor nieuwe duurzame kledingwinkel

"Opmars fairtrade/biologisch-combinatie duidelijk merkbaar"

Tholen – Veel fysieke winkels wagen de overstap naar online. Webwinkel Natur-el opende vier jaar geleden geheel tegen de stroom in een 'stenen' winkel voor duurzame mode in Rotterdam. Het is de enige kledingwinkel in de havenstad die volledig duurzaam, biologisch en fairtrade is. En inmiddels is de tijd rijp voor een tweede winkel. Het is niet alleen de voedingsmiddelenindustrie die profiteert van de opwaartse trend van biologisch. "Het bewustwordingsvraagstuk neemt bij de herkomst van kleding minstens zo'n belangrijke rol in", vertelt eigenaresse Vera Lenting. Op 2 september opent Natur-el de deuren van haar nieuwe winkel.



Wat begon als een kleine webshop met biologisch wollen ondergoed voor kinderen en volwassenen, groeide uit tot een heuse Zuid-Hollandse hotspot voor duurzame kleding. De winkel vertegenwoordigt duurzame merken als ArmedAngels, PeopleTree, Wunderwerk en ook liefhebbers van de spreekwoordelijke geitenwollen sokken kunnen er terecht.

Proef op de som nemen

Vera typeert zichzelf niet als een echte webshopper, maar dat is niet de enige reden om met haar winkel letterlijk het straatbeeld te willen gaan bepalen. "Sommige van onze producten behoeven net wat meer uitleg. Klanten willen dan graag eerst zelf even proef op de som komen nemen. Het ene kledingstuk is het andere niet. Soms moet je een artikel eerst echt ervaren en komen passen. Door zulke kleding in een winkel te hangen, maak ik deze beschikbaar voor een breder publiek." Daarbuiten heeft een groot deel van haar klandizie voorkeur voor lokaal winkelen. Weer anderen vinden online winkelen "een verschrikking" en zijn blij met het alternatief dat Natur-el hierin biedt." Het feit dat de winkel zowel offline als online in omzet groeit, spreekt van een geslaagde omnichannelstrategie. E-commerce en fysieke verkoop zitten elkaar niet bij voorbaat in de weg.



Eerste klantcontact vaak in de winkel

In tegenstelling tot online warenhuizen als Wehkamp en Zalando ontvangt Natur-el op haar online bestellingen betrekkelijk weinig retourzendingen. Een flink deel van haar online klanten hebben hun eerste klantcontact eerder al eens in de winkel gehad. Vera: "Persoonlijk advies voelt toch vertrouwd. Bevalt een merk goed, dan zie je dat klanten er dikwijls voor kiezen soortgelijke artikelen in het vervolg online te bestellen." Online interactie met de klant is een belangrijke troef om retourzendingen bij deze bestellingen te minimaliseren. Vera nodigt haar klanten uit gerust na te bellen voor deskundig advies.

Biologisch/fairtrade-combinatie groeit

De markt voor biologisch textiel groeit net als de voedingsmiddelenindustrie gestaag. "Toch vinden velen het Fairtrade-principe vaak belangrijker dan biologisch. Ik leg mijn klanten uit dat ik deze extra stap zet om mijn klanten zo zuiver mogelijke kledingstukken te bieden, waarbij geen sprake is van grootschalige watervervuiling tijdens het productieproces. Als je dat verheldert zien klanten het belang van mijn keuze wel. Het is niet zozeer biologisch textiel, als wel de combinatie fairtrade/biologisch die aan een opmars bezig is. Vooral de 30-plussers hechten veel waarde aan echtheid en puurheid", besluit Vera.



Op 2 september van 16:00 tot 21:00 uur is de officiële feestelijke opening op Zwaanshals 376 in Rotterdam (Het Oude Noorden/Zwaanshalskwartier). Medeondernemers uit het Zwaanshalskwartier verzorgen zowel het muzikale entertainment als de nodige (biologische) versnaperingen.

Voor meer informatie:
Vera Lenting
Natur-el
Zwaanshals 376
3035 KT Rotterdam
M: 06-36507381
vera@natur-el.nl
www.natur-el.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven