
Wat begon als een kleine webshop met biologisch wollen ondergoed voor kinderen en volwassenen, groeide uit tot een heuse Zuid-Hollandse hotspot voor duurzame kleding. De winkel vertegenwoordigt duurzame merken als ArmedAngels, PeopleTree, Wunderwerk en ook liefhebbers van de spreekwoordelijke geitenwollen sokken kunnen er terecht.
Proef op de som nemen
Vera typeert zichzelf niet als een echte webshopper, maar dat is niet de enige reden om met haar winkel letterlijk het straatbeeld te willen gaan bepalen. "Sommige van onze producten behoeven net wat meer uitleg. Klanten willen dan graag eerst zelf even proef op de som komen nemen. Het ene kledingstuk is het andere niet. Soms moet je een artikel eerst echt ervaren en komen passen. Door zulke kleding in een winkel te hangen, maak ik deze beschikbaar voor een breder publiek." Daarbuiten heeft een groot deel van haar klandizie voorkeur voor lokaal winkelen. Weer anderen vinden online winkelen "een verschrikking" en zijn blij met het alternatief dat Natur-el hierin biedt." Het feit dat de winkel zowel offline als online in omzet groeit, spreekt van een geslaagde omnichannelstrategie. E-commerce en fysieke verkoop zitten elkaar niet bij voorbaat in de weg.
Eerste klantcontact vaak in de winkel
In tegenstelling tot online warenhuizen als Wehkamp en Zalando ontvangt Natur-el op haar online bestellingen betrekkelijk weinig retourzendingen. Een flink deel van haar online klanten hebben hun eerste klantcontact eerder al eens in de winkel gehad. Vera: "Persoonlijk advies voelt toch vertrouwd. Bevalt een merk goed, dan zie je dat klanten er dikwijls voor kiezen soortgelijke artikelen in het vervolg online te bestellen." Online interactie met de klant is een belangrijke troef om retourzendingen bij deze bestellingen te minimaliseren. Vera nodigt haar klanten uit gerust na te bellen voor deskundig advies.Biologisch/fairtrade-combinatie groeit
De markt voor biologisch textiel groeit net als de voedingsmiddelenindustrie gestaag. "Toch vinden velen het Fairtrade-principe vaak belangrijker dan biologisch. Ik leg mijn klanten uit dat ik deze extra stap zet om mijn klanten zo zuiver mogelijke kledingstukken te bieden, waarbij geen sprake is van grootschalige watervervuiling tijdens het productieproces. Als je dat verheldert zien klanten het belang van mijn keuze wel. Het is niet zozeer biologisch textiel, als wel de combinatie fairtrade/biologisch die aan een opmars bezig is. Vooral de 30-plussers hechten veel waarde aan echtheid en puurheid", besluit Vera.
Op 2 september van 16:00 tot 21:00 uur is de officiële feestelijke opening op Zwaanshals 376 in Rotterdam (Het Oude Noorden/Zwaanshalskwartier). Medeondernemers uit het Zwaanshalskwartier verzorgen zowel het muzikale entertainment als de nodige (biologische) versnaperingen.
Voor meer informatie:
Vera Lenting
Natur-el
Zwaanshals 376
3035 KT Rotterdam
M: 06-36507381
vera@natur-el.nl
www.natur-el.nl