Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Alle Denen kennen biologisch Ø-logo

Het Deense bio-logo Ø is bij alle Denen bekend, dat blijkt uit een recent onderzoek. Het logo wordt al 25 jaar gevoerd op biologische producten. Controle van het certificaat gebeurd door het Ministerie van Voedsel, Landbouw en Visserij. "De bekendheid van het bio-logo heeft de 100 procent bereikt. Er zijn geen Denen die nog nooit van het label gehoord hebben", aldus het onderzoek. Volgens de minister tekent dit groeiend bewustzijn het grote potentieel van de biologische markt. "Binnen en buiten Denemarken groeit de vraag naar biologische producten. Met een solide binnenlandse positie, heeft de Deense landbouw een goede positie."



Van de respondenten gaf 15 procent aan wel van het logo gehoord te hebben, maar er weinig van te weten. Daarentegen gaf 30 procent aan het label goed te kennen. Ook het Europees logo geniet meer bekendheid, met name onder vrouwen en jongeren (18-39 jaar). Volgens de ondervraagden is het aanbod goed, maar kan het in een aantal segmenten wel beter. Met name voor versgesneden, gevogelte en rundvlees kan het aanbod beter.

Vorig jaar kondigde de Deense regering een actieplan aan om het bio-areaal in 2020 te verdubbelen. De Deense supermarktsector is goed ontwikkeld op bio-gebied. Biologische producten zijn goed voor 8 procent van de uitgaven in de supermarkten.
In 1987 was Denemarken het eerste land dat vanuit de regering een biologisch certificaat opstelde. Dit label staat in hoog aanzien bij de consumenten als het om vertrouwen gaat.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek (Deens).

Bron: Food Navigator
Publicatiedatum: