Faranak Mirjalili (27) heeft de winkel I love vintage en het label Bannou opgericht. Ze is opgenomen in de Duurzame Jonge 100-lijst van Dagblad Trouw. Op OneWold.nl is een interview met haar gepubliceerd. Hierin vertelt ze onder meer dat bij haar kledingmerk het niet voorop staat om zo duurzaam mogelijk te zijn. "Identiteit en creativiteit van het merk hebben voorrang. Toch was ik het niet eens met de ondoorzichtigheid van de productieketen in de modewereld. Ik heb een idealistische manier van kijken op de wereld en heb daarom, naast de winkel I Love Vintage, het merk Bannou opgericht."
Met een piramidevormig model is op de labels aangegeven hoe duurzaam het kledingstuk is. "Op deze manier kan ik transparant zijn naar de klant. Ik wil niet dat alleen ik weet hoe duurzaam een kledingstuk is. Met het label laat ik de klant ook meedenken in hoe duurzaam ze willen zijn en houdt ik ze op die manier onbewust een spiegel voor."
Volgens haar is het materiaal het meest lastig. "Vaak als de stof duurzaam is, kom je erachter dat het niet duurzaam is geverfd. In essentie wilde ik 100% duurzame kleding verkopen maar dat is nog niet mogelijk. Ik zat hierdoor een tijdje in een worsteling of ik hier alsnog mee door zou moeten gaan, ook als het niet geheel duurzaam kan. Ik ging door want ik lig toch liever op mijn sterfbed met het idee dat ik een stap in de goede richting heb gemaakt dan dat ik alleen bakken met geld heb verdiend."
Bron: OneWorld

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- In memoriam: Frans baron van Verschuer
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- John Arink gaat discussie aan met Henk Bleker bij Humberto op RTL4
- Patty Brard weggestuurd van bio-boerderij op Ibiza
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
Faranak Mirjalili, I love vintage en label Bannou:
"100% duurzame kleding verkopen is nog niet mogelijk"
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-06-29 Vlaamse consumenten: onduidelijkheid over duurzame kleding
- 2022-06-29 Nieuwe bio-katoenen nettassen
- 2022-06-14 Yumeko mag zich B Corp noemen
- 2022-06-03 Nieuw bij Bo Weevil: Keukentextiel
- 2022-05-31 Sus & So vestigt zich definitief in Utrecht
- 2022-05-30 Milieuvriendelijk Sekem-katoen nu in Nederland verkrijgbaar
- 2022-05-24 MUD Jeans wint Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap
- 2022-05-23 Pakistan toont enorm potentieel voor biologisch katoen
- 2022-05-17 Yumeko en Conscious Hotels zetten volgende stap in verduurzaming hotelbranche
- 2022-05-13 Zeer grote brand bij beddenatelier Bedaffair
- 2022-05-10 "Hiermee kunnen we echt impact maken"
- 2022-04-15 Katoenen jubileum voor duurzaam warenhuis Nieuw Mos
- 2022-04-01 180% meer katoentelers sloten zich aan bij OCA
- 2022-03-21 Janneke opende groot duurzaam warenhuis in Utrecht: Green UP
- 2022-03-14 Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger kosteloos vrij aan concurrentie
- 2022-03-10 Ga de lente in met luchtig bed- en badtextiel in de kleur Silt Green
- 2022-03-09 Sock My Feet gebruikt gerecyclede PET-flessen in nieuwe sokkencollectie
- 2022-02-16 SNURK lanceert nieuwe beddengoedcollectie
- 2022-02-08 Eerste vegan kakileer ter vervanging van dierlijk leer in Spanje
- 2022-02-01 Waaraan kun je écht duurzame kleding herkennen?