Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Made-By: Bio-katoen blijft één van de meest gewilde grondstoffen

De 24 modemerken die aangesloten zijn bij Made-By, de organisatie die de mode-industrie duurzamer wil maken, zijn de afgelopen tijd meer op arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken gaan focussen. China was in 2012 het populairste productieland, gevolgd door Bangladesh en India. Dat meldt de organisatie in het jaarrapport.

Opvallend is dat de aangesloten modemerken – onder andere G-star, Claudia Sträter en Ted Baker – kiezen voor de één na duurzaamste oplossing. Made-By zag een afname van 17 procent van kledingstukken die in de fabrieken met de beste arbeidsomstandigheden zijn gemaakt. Voor fabrieken die op de tweede plek in de ranglijst van van de organisatie staan, werd 389 procent vaker gekozen.

Het afgelopen jaar gebruikten modemerken bijna dubbel zo veel duurzame materialen voor hun collecties, in vergelijking met 2011. Modemerken kiezen ook voor de één na duurzaamste materialen. Zo nam het gebruik van de milieuvriendelijkste materialen - gerecycled katoen, gerecycled nylon, gerecycled wol en biologisch hennep – af met 21 procent. Vooral tencel, bio-katoen en chemisch gerecycled polyester werden populairder bij de 24 merken die zijn aangesloten bij Made-By. Het gebruik van deze materialen steeg met 97 procent.

Biologisch katoen blijft één van de gewildste grondstoffen. De aangesloten merken gebruikten 755.278 kilogram biologisch katoen in 2012, in 2011 was dat nog 555.414 kilogram. De merken gebruikten 10 procent meer hennep, linnen en conventioneel katoen.


Modemerken letten meer op arbeidsomstandigheden

"Duurzaamheid binnen de mode-industrie is een belangrijke niche. De ontwikkelingen gaan echter steeds sneller en de problemen en behoeften van modemerken groeien mee en worden complexer", zegt Allanna McAspurn, CEO van de organisatie. Volgens McAspurn, is het belangrijk dat een organisatie als Made-By samenwerkt met andere instellingen. Het afgelopen jaar ging Made-By daarom in zee met het Waste Resources Action Programme (WRAP). Ook lanceerde de organisatie een Sustainable Fibre Masterclass, samen met het Business Social Compliance Initiative (BSCI) en de Fair Wear Foundation. Met de Masterclass werden tien grote Europese merken door middel van workshops en trainingen gesteund om duurzame vezels in hun collectie te verwerken.

"Dit jaar willen we doorgaan met samenwerken. We blijven toegewijd aan onze missie om van duurzame mode de standaard te maken", zegt McAspurn. Momenteel zijn 24 merken aangesloten bij de organisatie, dat zijn er tien minder dan vorig jaar.

Kijk voor meer informatie op www.made-by.org.

Bron: FashionUnited
Publicatiedatum: