Spijkerbroeken van brandnetels, naaiateliers in sociale werkplaatsen, slow fashion op catwalks en kledingruilfeesten met celebs. Het zijn voorbeelden van de groeiende populariteit van duurzame mode. Mode voor morgen van trendanalist Lynsey Dubbeld is het eerste boek dat een beeld schetst van Nederlandse initiatieven om onze kleding te verduurzamen.
Tasjes van ongebleekt katoen, gebreide truien in morsige kleuren, T-shirts met activistische slogans. Duurzame mode kampt met een hardnekkig geitenwollensokkenimago. Ten onrechte. Mode voor morgen. Duurzame kleding in Nederland laat in tekst en beeld zien hoe ontwerpers, modemerken en maatschappelijke organisaties uiterst fashionable pogingen ondernemen om onze kledingconsumptie te vergroenen.
Aan de hand van vijf sfeerreportages schetst Lynsey Dubbeld een beeld van de zin en onzin van milieu- en mensvriendelijke kleding. Het boek geeft een inkijkje in de (on)duurzame wereld die schuilgaat achter onze dagelijkse outfit. En het biedt lezers een gids door de jungle van hedendaagse ecofashion. Van biologische en fairtrade stoffen tot hergebruik en upcycling. En van ruilen en vintage tot consuminderen en slow fashion.
Mode voor morgen maakt duidelijk dat voor een milieu- en mensvriendelijkheid kledingstuk meer nodig is dan een biologische, eerlijke productiewijze. Duurzaamheid speelt ook een rol bij het ontwerpen, dragen en afdanken van een outfit. Mode voor morgen is dan ook een must-read voor consumenten die een bewuste keuze willen maken voor kleding die past bij de mode van nu én zich bekommert om de wereld van morgen.
In Mode voor morgen komen toonaangevende Nederlandse ontwerpers, bedrijven en organisaties aan het woord. Het boek bevat interviews met duurzame koplopers zoals Charlie + Mary, Ellen Willink, Elsien Gringhuis, Kuyichi, Netl en RE-5. Ook onder meer C&A, Claudia Sträter, Expresso, Monique van Heist en Zeeman vertellen over hun visie op duurzaamheid. Daarnaast komen initiatiefnemers van onder andere fairtrade keurmerken, recyclingprogramma's, textielsorteerderijen, sociale werkplaatsen, kledingruilfeesten en vintagewinkels aan bod.
Boekspecificaties:
ISBN: 978 90 400 0781 1
Prijs: €29,95
Omvang: 192 pagina's, 17x20 cm
Illustraties: circa 100 in kleur
Editie: paperback
Taal: Nederlands
Verschijnt oktober 2012
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-24 MUD Jeans wint Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap
- 2022-05-23 Pakistan toont enorm potentieel voor biologisch katoen
- 2022-05-17 Yumeko en Conscious Hotels zetten volgende stap in verduurzaming hotelbranche
- 2022-05-13 Zeer grote brand bij beddenatelier Bedaffair
- 2022-05-10 "Hiermee kunnen we echt impact maken"
- 2022-04-15 Katoenen jubileum voor duurzaam warenhuis Nieuw Mos
- 2022-04-01 180% meer katoentelers sloten zich aan bij OCA
- 2022-03-21 Janneke opende groot duurzaam warenhuis in Utrecht: Green UP
- 2022-03-14 Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger kosteloos vrij aan concurrentie
- 2022-03-10 Ga de lente in met luchtig bed- en badtextiel in de kleur Silt Green
- 2022-03-09 Sock My Feet gebruikt gerecyclede PET-flessen in nieuwe sokkencollectie
- 2022-02-16 SNURK lanceert nieuwe beddengoedcollectie
- 2022-02-08 Eerste vegan kakileer ter vervanging van dierlijk leer in Spanje
- 2022-02-01 Waaraan kun je écht duurzame kleding herkennen?
- 2021-11-30 Nieuwe campagne Seepje vraagt aandacht voor milieuvervuilend wassen
- 2021-11-05 ACM vervolgt actie tegen misleidende duurzaamheidsclaims in de kledingbranche
- 2021-10-14 Vrolijke sweaters en shirts: MAG x Jan, Jans en de Kinderen
- 2021-09-27 "Groei betekent bij ons meer impact"
- 2021-09-14 Nieuwe herfst/winter collectie 2021: 'Omarming'
- 2021-09-03 Biologische kleding en textiel in nieuwe Utrechtse pop-up store