Retailman Eugène Randag liep twee jaar geleden op het strand. "Toen besefte ik dat ik zo graag nog eens zelfstandig een zo duurzaam mogelijk textielproduct wilde ontwikkelen." Dat textielproduct werd het mannenondergoedmerk Saint Basics, verkocht via internet en geproduceerd in Bangladesh.
Het contact met zijn handelspartners aldaar voelde direct goed. Hoewel duurzaamheid nog geen groot thema is in Bangladesh, stonden ze volgens Eugène volledig open om erover te leren. "Ik hoefde niemand te overtuigen van mijn groene ideeën." In naaiateliers trof hij bovendien goede arbeidsomstandigheden. "Geen kinderarbeid, voldoende licht en een 9-urige werkdag. Bovendien was het met enkele honderden werknemers allemaal relatief kleinschalig."
Zijn katoen betrekt Randag uit India, aangezien Bangladesh te nat is voor katoenteelt. Ook aan dat bezoek hield de ondernemer een goed gevoel over. "Biologische boeren zijn relaxter dan commerciële, omdat ze meer tijd en toewijding moeten investeren voor een goed product. Winstbejag is niet hun hoofdmotief."
Inmiddels heeft Randags webwinkel zo’n duizend klanten, een aantal dat naar eigen zeggen hard groeit. Saint Basics is inmiddels gecertificeerd door de Global Organic Textile Standard.
Klik hier om een kijkje te nemen op de website.
Bron: Sprout
Abonneren
Vacatures
- Coördinator backoffice
- Accountmanager industrie (internationaal)
- Assistent-Bedrijfsleider met doorgroei tot Operationeel manager
- Junior productspecialist biologische kruiden
- Avonturier / Zelfstandig recruiter
- Accountmanager
- Senior AGF Pricing Specialist
- Sales Support
- Quality Assurance Manager
- Senior / junior inkoper bloemen
Top 5 - gisteren
- Terug van weggeweest: biologische bakkerij bij Loverendale ter Linde
- Waarom loopt Nederland achter op buurlanden in biologische teelt?
- Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- Agroforestry op de BioVelddag 2022
- Maaltijdbox Ekomenu lanceert kassabon met ware impact van voedingskeuzes
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-13 Zeer grote brand bij beddenatelier Bedaffair
- 2022-05-10 "Hiermee kunnen we echt impact maken"
- 2022-04-15 Katoenen jubileum voor duurzaam warenhuis Nieuw Mos
- 2022-04-01 180% meer katoentelers sloten zich aan bij OCA
- 2022-03-21 Janneke opende groot duurzaam warenhuis in Utrecht: Green UP
- 2022-03-14 Seepje geeft receptuur natuurlijke allesreiniger kosteloos vrij aan concurrentie
- 2022-03-10 Ga de lente in met luchtig bed- en badtextiel in de kleur Silt Green
- 2022-03-09 Sock My Feet gebruikt gerecyclede PET-flessen in nieuwe sokkencollectie
- 2022-02-16 SNURK lanceert nieuwe beddengoedcollectie
- 2022-02-08 Eerste vegan kakileer ter vervanging van dierlijk leer in Spanje
- 2022-02-01 Waaraan kun je écht duurzame kleding herkennen?
- 2021-11-30 Nieuwe campagne Seepje vraagt aandacht voor milieuvervuilend wassen
- 2021-11-05 ACM vervolgt actie tegen misleidende duurzaamheidsclaims in de kledingbranche
- 2021-10-14 Vrolijke sweaters en shirts: MAG x Jan, Jans en de Kinderen
- 2021-09-27 "Groei betekent bij ons meer impact"
- 2021-09-14 Nieuwe herfst/winter collectie 2021: 'Omarming'
- 2021-09-03 Biologische kleding en textiel in nieuwe Utrechtse pop-up store
- 2021-08-25 Biologische matrassen in nieuw tv-programma
- 2021-08-20 Hoogste score op milieuprestaties voor MUD Jeans
- 2021-08-16 Yumeko wil met collega's een vuist maken