Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mannenondergoedmerk slaat aan

'Bio-boeren relaxter dan commerciële boeren'

Retailman Eugène Randag liep twee jaar geleden op het strand. "Toen besefte ik dat ik zo graag nog eens zelfstandig een zo duurzaam mogelijk textielproduct wilde ontwikkelen." Dat textielproduct werd het mannenondergoedmerk Saint Basics, verkocht via internet en geproduceerd in Bangladesh.

Het contact met zijn handelspartners aldaar voelde direct goed. Hoewel duurzaamheid nog geen groot thema is in Bangladesh, stonden ze volgens Eugène volledig open om erover te leren. "Ik hoefde niemand te overtuigen van mijn groene ideeën." In naaiateliers trof hij bovendien goede arbeidsomstandigheden. "Geen kinderarbeid, voldoende licht en een 9-urige werkdag. Bovendien was het met enkele honderden werknemers allemaal relatief kleinschalig."

Zijn katoen betrekt Randag uit India, aangezien Bangladesh te nat is voor katoenteelt. Ook aan dat bezoek hield de ondernemer een goed gevoel over. "Biologische boeren zijn relaxter dan commerciële, omdat ze meer tijd en toewijding moeten investeren voor een goed product. Winstbejag is niet hun hoofdmotief."

Inmiddels heeft Randags webwinkel zo’n duizend klanten, een aantal dat naar eigen zeggen hard groeit. Saint Basics is inmiddels gecertificeerd door de Global Organic Textile Standard.

Klik hier om een kijkje te nemen op de website.

Bron: Sprout

Publicatiedatum: